آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه استانبولی پلو قالبی خوشمزه و مجلسی
آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه استانبولی پلو قالبی خوشمزه و مجلسی

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه استانبولی پلو قالبی خوشمزه و مجلسی سایت تفریحی نمکستان » برای این پست آموزش طرز تهیه چند نوع استانبولی پلو را آماده کرده ایم ، برای مشاهده این دستور های آشپزی ، این پست را دنبال کنید. دستور اول : استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده مواد لازم استانبولی […]

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه استانبولی پلو قالبی خوشمزه و مجلسی

استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده,استانبولی پلو با لوبیا سبز,استانبولی پلو با مرغ,استانبولی پلو با سیب زمینی,استانبولی پلو با گوشت,استانبولی پلو

سایت تفریحی نمکستان » برای این پست آموزش طرز تهیه چند نوع استانبولی پلو را آماده کرده ایم ، برای مشاهده این دستور های آشپزی ، این پست را دنبال کنید.

دستور اول : استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

مواد لازم استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

  • برنج دو پیمانه
  • لوبیا سبز نیم کیلو
  • پیاز سه عدد
  • سیر یک حبه
  • سیب زمینی دو عدد متوسط
  • رب گوجه دو قاشق غذاخوری
  • زعفران آبکرده دو قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ کرده سیصد گرم
  • نمک ، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

قارچ پلو خوشمزه,قارچ پلو مجلسی,قارچ پلو با مرغ,قارچ پلو

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

با آموزش طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده از سری آموزش های آشپزی سایت نمکستان در خدمتتون هستیم. برای تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده ابتدا یک قابلمه روی اجاق گاز می گذاریم و تا نصف آب پر می کنیم سپس برنج را می شوییم و به همراه کمی نمک داخل قابلمه می ریزیم . برنج را کمی زنده بر میداریم تا در زمان مخلوط کردن له نشود. سپس برنج را داخل آبکش می ریزیم و آب سرد آن را می شوییم.

لوبیا سبزها را به انداز یک سانتی متر خرد می کنیم و درون قابلمه ای می ریزیم سپس آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم لوبیا کاملا بپزد. حالا نوبت سرخ کردن پیازهاست ، برای این کار پیازها را خلالی برش می زنیم و در تابه ای با مقدار کمی روغن سرخ می کنیم سپس گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم ، در آخر سیر را با رنده ریز کاملا خرد می کنیم و داخل تابه می ریزیم.

سپس لوبیا را به تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا مواد مخلوط شوند. حالا باید به سس استانبولی پلو طعم بدهیم برای این کار رب گوجه فرنگی ، نمک ، فلفل و زردچوبه به تابه اضافه می کنیم و بعد از دو دقیقه تفت دادن زیر تابه را خاموش می کنیم.

سیب زمینی را برای ته دیگ بصورت ورقه ای برش می زنیم بصورتی که نه خیلی ضخیم باشد نه خیلی نازک سپس ته قابلمه اصلی کمی روغن به همراه یک قاشق زعفران دم کرده می ریزیم و سیب زمینی های ورق ورق شده ته دیگ می چینیم.

یک ظرف گود برای مخلوط کردن برنج و سس استانبولی پلو انتخاب می کنیم . سپس کمی برنج می ریزیم و کمی سس تا برنج و سس استانبولی تمام شود. حالا برنج و سس استانبولی را بخوبی مخلوط می کنیم و تو قابلمه اصلی روی سیب زمینی ها به آرامی می ریزیم.

دم کنی را روی درب قابلمه می گذاریم و شعله را زیاد می کنیم تا درون قابلمه بخار پر شود. سپس یک قاشق باقیمانده زعفران آبکرده را روی استانبولی پلو می ریزیم و حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم. البته می توانید برنج و سس را در قابلمه هم مخلوط کنید . بصورتی که کمی برنج بریزید و کمی سس تا هر دو تمام شوند سپس بعد از دم کشیدن استانبولی پلو و زمان کشیدن انها را با هم مخلوط نمایید. استانبولی پلو که حاضر شد می توانید در کنار ماست چکیده سرو کنید.

میگو پلو مجلسی,میگو پلو خوشمزه,میگو پلو خوزستانی,میگو پلو بوشهری,میگو پلو

دستور دوم : استانبولی پلو با لوبیا سبز

مواد لازم :

  • ۲۴۰ گرم برنج
  • ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده
  • ۵۰۰ گرم لوبیا سبز
  • ۳ عددپیازخلال شده
  • ۱ حبه سیر
  • ۲ عددسیب زمینی متوسط
  • ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • ۲ قاشق غذاخوری زعفران آبکرده
  • نمک ، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه :

با آموزش طرز تهیه استانبولی پلو با لوبیا سبز از سری آموزش های آشپزی سایت نمکستان در خدمتتون هستیم. برای تهیه استانبولی پلو با لوبیا سبز ابتدا برنج رو آبکش کنید. همیشه یادتون باشه که هر وقت پلوهای مخلوط درست میکنین برنج رو کمی خشک بردارید

یعنی برنج خیلی نباید بپزه.لوبیا سبز رو که به اندازه بند انگشت خرد کردین بشورین و با یه مقدار آب با شعله کم بپزید.پیازها را با کمی روغن سرخ کنید وبعد گوشت چرخ کرده رواضافه وتفت دهید وبعد سیرراهم به گوشت و پیاز اضافه کرده ویک تفت دهید.

لوبیا سبز پخته شده ، رب گوجه ، نمک ، فلفل و زردچوبه رو هم اضافه و بعد از یکی دو دقیقه زیرمخلوط را از روی حرارت بردارید ودرته قابلمه سیب زمینی های حلقه شده را با کمی روغن بچینید. سپس مخلوط گوشت را در لا بلای برنج بریزید

و روی حرارت پس ازگرفتن عرق برنج ودادن کمی آب وروغن داغ به همراه زعفران آب کرده بریزید وبرنج را دم دهید. استانبولی پلو با سیب زمینی یا ته دیگ سیب زمینی عالی می شود حتما امتحان کنید.

همچنین بخوانید:  آموزش کامل طرز تهیه بستنی یخی با طعم لیمو برای کودکان

شیرین پلو مجلسی,شیرین پلو خوشمزه,شیرین پلو,شیرین پلو

دستور سوم : استانبولی پلو با مرغ

مواد لازم :

  • برنج ۲ پیمانه
  • مرغ ران و سینه به تعداد نفرات یا ۲۵۰ گرم سینه
  • سیب زمینی ۱ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه به مقدار لازم

طرز تهیه :

با آموزش طرز تهیه استانبولی پلو با مرغ از سری آموزش های آشپزی سایت نمکستان در خدمتتون هستیم. برای تهیه استانبولی پلو با مرغ  ابتدا برنج رو از قبل بشورید و خیس کنید. پیاز رو خرد کنید و در مقداری روغن تفت بدید تا طلایی بشه. قطعات مرغ رو اضافه کنید و تفت بدید. میتونید سینه مرغ رو به تیکه های کوچیک برش بزنید. وقتی مرغ رنگش عوض شد و یه کمی سرخ شد، زردچوبه و ادویه و نمک و فلفل رو اضافه کنید و تفت بدید. رب گوجه رو اضافه کنید و تفت بدید.بذارید رب خوب سرخ بشه و خوشرنگ بشه.

حالا ۴ پیمونه آب اضافه کنید و بذارید بجوشه. اگه برنج رو از قبل نخیسوندید ۵ الی ۶ پیمونه آب بریزید. البته میزان آب رو با توجه به شناخت و تجربه ای که از برنجتون دارید خودتون تعیین کنید. وقتی آب جوشید حرارت رو کم کنید و اجازه بدید مرغها بپزند. اواخر پخت سیب زمینی رو که به قطعات مکعبی خوردش کردید اضافه کنید. سیب زمینی نباید زیاد بپزه چون له میشه. باید شکلش رو حفظ کنه. برنج رو اضافه کنید و بذارید برنج بپزه و آب غذا کشیده بشه.

وقتی آب استامبولی به خورد برنج رفت و برنج نرم شد و آماده ی دم کشیدن شد، وسط قابلمه جمعش کنید و چند سوراخ برای خروج هوا توش ایجاد کنید و در قابلمه رو با دم کنی بپوشونید و زیر قابلمه شعله پخش کن بذارید و اجازه بدید برنج دم بکشه. برنج دم کشیده رو در ظرف بکشید و با سالاد شیرازی یا ماست نوش جان کنید.

زرشک پلو با مرغ نذری,زرشک پلو با مرغ خوشمزه,زرشک پلو با مرغ,زرشک پلو

دستور چهارم : استانبولی پلو با گوشت

مواد لازم :

  • برنج ۲ پیمانه
  • گوشت گوسفند بی استخوان ۲۵۰ گرم یا مقدار دلخواه
  • پیاز ۱ عدد متوسط
  • سیب زمینی ۱ عدد متوسط
  • نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه مقداری
  • رب ۱ قاشق غذاخوری پر

طرز تهیه :

با آموزش طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت از سری آموزش های آشپزی سایت نمکستان در خدمتتون هستیم. برای تهیه استانبولی پلو با گوشت ابتدا پیاز رو نگینی خرد میکنیم و در مقداری روغن تفت میدهیم.

وقتی پیازها سبک و کمی طلایی شدند گوشت گوسفند خرد شده رو اضافه میکنیم و تفت میدهیم تا رنگش عوض شود و آبش جمع شود. وقتی گوشت به روغن افتاد، فلفل، ادویه و زردچوبه را اضافه میکنیم و تفت میدهیم.

رب را نیز اضافه کرده و تفت میدهیم تا خامی ش از بین برود. وقتی رنگ رب تغییر کرد ۳-۴ لیوان آب به قابلمه ( یا زودپز) اضافه میکنیم تا گوشت خوب پخته شود. وقتی گوشت تقریبا پخت نمک غذا را اضافه میکنیم.

سیب زمینی را پوست کنده و به صورت مکعبهای کوچک خرد میکنیم. ده دقیقه آخر پخت گوشت، سیب زمینی های مکعبی رو به قابلمه اضافه میکنیم و زمان میدهیم تا کمی نرم شوند. این پلو چون به صورت کته درست میشود بهتر است از ابتدا به میزان آبی که به مواد گوشتی اضافه میکنید توجه کنید.

معمولا برای کته کردن برنج ایرانی بسته به نوع برنج تعداد پیمانه های آب برابر است با تعداد پیمانه های برنج به علاوه یک یا دو پیمانه بیشتر. هرچقدر برنج تازه تر باشد، آب کمتری لازم داره. من خودم اگه برنج رو از قبل خیس کنم به تعداد پیمانه های برنج آب میریزم.

یعنی مثلا برای سه پیمانه برنج، سه پیمانه آب برای پختش لازمه. ولی اگه خیس نکرده باشم دو پیمانه اضافه تر آب میریزم. بنابراین بعد از پخت گوشتها به میزان آب باقیمانده توجه کنید. اگر کم شده است میتوانید آب اضافه کنید و اجازه بدهید کمی بجوشد.

برنجها رو به قابلمه گوشت اضافه میکنیم. با حرارت متوسط اجازه میدهیم تا آب قابلمه جمع شود. بعد از جمع شدن آب برنج رو به صورت تپه ای در وسط قابلمه جمع میکنیم و با ته قاشق چند سوراخ در برنج ایجاد میکنیم و دم کنی رو روی در قابلمه میگذاریم و قابلمه رو بر روی شعله پخش کن با حرارت ملایم گاز قرار میدهیم تا برنج دم بکشد.این استامبولی خوشمزه با سالاد اندونزی حسابی میچسبه.

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه استانبولی پلو قالبی خوشمزه و مجلسی