آنتی بیوتیک های طبیعی را بشناسید!
آنتی بیوتیک های طبیعی را بشناسید!

آنتی بیوتیک های طبیعی را بشناسید + خواص و عوارض آنتی بیوتیک ها نمکستان : از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن یا مهار رشد باکتری ها استفاده می شود. اگرچه ممکن است آنتی بیوتیک ها را به عنوان داروهای مدرن بشناسید، اما در واقع آن ها قرن ها است که وجود دارند. آنتی بیوتیک […]

آنتی بیوتیک های طبیعی را بشناسید + خواص و عوارض آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک های طبیعی را بشناسید!

نمکستان : از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن یا مهار رشد باکتری ها استفاده می شود. اگرچه ممکن است آنتی بیوتیک ها را به عنوان داروهای مدرن بشناسید، اما در واقع آن ها قرن ها است که وجود دارند. آنتی بیوتیک های قدیمی، مانند بسیاری از آنتی بیوتیک های امروزی، از منابع طبیعی گرفته شده اند. برخی عصاره های گیاهی، برخی روغن ها و حتی مواد غذایی خاصیت آنتی بیوتیکی دارند. به عنوان مثال، برخی از عصاره های غذایی و گیاهی می توانند از رشد باکتری ها در مواد غذایی جلوگیری کنند.

بعضی اوقات، این خواص مواد غذایی می تواند به بهداشت شخصی شما کمک کند. عصاره زغال اخته حاوی ترکیبات ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است، و این یک درمان خانگی برای عفونت ادراری (UTI) است. گیاهان دارویی نیز می توانند آنتی بیوتیک باشند. یک مطالعه کوچک بر روی از ۵۸ گیاه چینی نشان داد که ۲۳ مورد دارای خواص ضد باکتریایی و ۱۵ مورد دارای خاصیت ضد قارچی هستند. یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۴ نشان داد که یک گیاه دارویی به اندازه یک آنتی بیوتیک شیمیایی در درمان اختلال رشد باکتری روده کوچک مؤثر است. برخی آنتی بیوتیک هایی که می توانید در خانه استفاده کنید و بیشتر در مورد آن ها بدانید:

عسل یکی از قدیمی ترین آنتی بیوتیک های شناخته شده است، و قدمت آن به دوران باستان می رسد. مصریان اغلب از عسل به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی و محافظ پوست استفاده می کردند.

عسل حاوی پراکسید هیدروژن که می تواند برخی از خواص ضد باکتریایی آن را به خود اختصاص دهد. همچنین دارای قند بالایی است که می تواند به جلوگیری از رشد برخی باکتری ها کمک کند. علاوه بر این، عسل سطح pH پایینی دارد. این موضوع باعث می شود رطوبت از باکتری ها دور شود، باعث می شود که باکتری ها از بین بروند. برای استفاده از عسل به عنوان آنتی بیوتیک ، آن را مستقیماً روی زخم یا ناحیه آلوده بمالید. عسل می تواند به از بین بردن باکتری ها و کمک به روند بهبودی کمک کند. همچنین می توانید برای کمک به درمان عفونت های داخلی، عسل مصرف کنید. به سادگی یک قاشق غذاخوری را میل کنید یا آن را با یک فنجان چای گیاهی گرم برای تاثیر آرامش بخشی مصرف کنید.

به طور کلی عسل برای استفاده بر روی پوست یا بدن بی خطر است، اما به یاد داشته باشید هرگز نباید به کودک زیر ۱ سال عسل بدهید.

  • عصاره سیر

مدت هاست که خاصیت ضد میکروبی سیر کشف شده است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد که کنسانتره سیر در برابر باکتری ها مؤثر است. شما همچنین می توانید با خیساندن چند حبه سیر در روغن زیتون خیک آنتی بیوتیک قوی بسازید. به طور کلی خوردن سیر بی خطر است، اما مصرفد زیاد آن ممکن است باعث خونریزی داخلی شود.

اگر از مکمل سیر استفاده می کنید، حتماً دستورالعمل آن را مطابق آنچه که ارائه شده است، دنبال کنید. اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، قبل از استفاده از سیر به عنوان آنتی بیوتیک با پزشک معالج خود مشورت کنید. مصرف مقدار زیاد سیر می تواند اثرات این دارو را تقویت کند. همچنین می توانید کنسانتره سیر را مستقیماً روی زخم یا لکه قرار دهید.

  • اسانس آویشن

بسیاری از مردم از اسانس آویشن به عنوان پاک کننده های خانگی طبیعی استفاده می کنند. تحقیقا نشلن می دهد که این اسانس به ویژه در برابر باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک مفید است. در یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۱، محققان تأثیر اسانس اسطوخودوس و آویشن را آزمایش کردند. هر دو این اسانس ها در از بین بردن بیش از ۱۲۰ سویه باکتری مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان دریافتند که اسانس آویشن در کشتن باکتری ها نسبت به اسانس اسطوخودوس موثرتر است.

اسانس آویشن فقط برای استعمال خارجی است. شما نباید روغن آویشن را از طریق خوراکی مصرف کنید. قبل از استفاده از ایم  اسانس در منطقه آسیب دیده، حتما آن را با مخلوط کردن با روغن نارگل یا روغن زیتون به خوبی رقیق کنید. استفاده از روغن خالص روی پوست ممکن است باعث التهاب و سوزش شود. افرادی که فشار خون بالا دارند یا مشکل پرکاری تیروئید دارند نباید از اسانس آویشن استفاده کنند.

  • روغن پونه کوهی
همچنین بخوانید:  دستور طرز تهیه قابلی پلو افغانی (کابلی پلو) با طعمی فوق العاده خوشمزه

کارواکرول ماده ای است که در روغن پونه ی کوهی یافت می شود. این ماده دارای خواص درمانی مهمی است که هنگام استنشاق باعث بهبودی در بدن می شود. تحقیقات نشان می دهد که روغن پونه ی کوهی به بهبود زخم معده و کاهش التهاب کمک می کند. برای درمان عفونت های قارچی روی پوست خود، یک قاشق چایخوری روغن پونه ی کوهی را به ازای یک قاشق چایخوری روغن زیتون یا نارگیل اضافه کنید و مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

شما همچنین می توانید روغن پونه کوهی را در هوا اسپری کنید تا به عفونت های سینوس کمک کند. همچنین می توانید با این روغن یک ماده تمیز کننده خانگی ساخته شده و از شر باکتری های موجود در خانه خلاص شوید. فقط کافی است روغن پونه کوهی را سرکه، آبلیمو و آب مخلوط کنید و از آن برای تمیز کاری خانه استفاده کنید.

آنتی بیوتیک های طبیعی را بشناسید!

اطلاعات بیشتر در مورد آنتی بیوتیک ها

برخی از عفونت های شایع که با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند شامل برونشیت، ذات الریه و عفونت ادراری هستند.  آنتی بیوتیک ها با از بین بردن باکتری های ایجاد کننده عفونت یا با جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری ها عمل می کنند.

آنتی بیوتیک ها فقط برای درمان عفونت های باکتریایی کارایی دارند. آن ها برای عفونت های ناشی از ویروس ها کارایی ندارند. برخی به اشتباه تصور می کنند که بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا با انتی بیوتیک ها درمان می شوند. اما این بیماری ها ویروسی هستند و به هیچ وجه با آنتی بیوتیک ها قابل درمان نیستند. گروه های مختلفی یا رده بندی های مختلف آنتی بیوتیک وجود دارد. این رده بندی ها عوارض جانبی دارند و به طور معمول زنان و مردان را به یک اندازه تحت تأثیر قرار می دهند. عوارض جانبی برخی از آن ها نسبت به برخی دیگر از آنتی بیوتیک ها بیشتر است. بسیاری از آنتی بیوتیک ها باعث ناراحتی معده یا سایر عوارض جانبی دستگاه گوارش می شوند. این عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات شکمی
  • اسهال

آنتی بیوتیک های ماکرولید، سفالوسپورین ها، پنی سیلین ها و فلوروکینولون ها ممکن است  بیشتر از سایر آنتی بیتیک ها باعث ناراحتی معده شوند. خوردن غذا می تواند به کاهش عوارض معده از برخی آنتی بیوتیک ها مانند آموکسی سیلین و داکسی سایکلین (دوریکس) کمک کند. اما، این رویکرد برای همه آنتی بیوتیک ها عمل نمی کند. برخی از آنتی بیوتیک ها، مانند تتراسایکلین، باید به صورت ناشا مصرف شود.

با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که قرار است داروی خود را چگونه مصرف کنید و آیا روش های دیگری وجود دارد که می توانید عوارض جانبی ناراحتی معده را کاهش دهید. اگر شما آنتی بیوتیکی مانند تتراسایکلین مصرف می کنید، بدن شما به نور حساس تر می شود. این اثر می تواند باعث شود نور در چشم شما با شدن بیشتری به نظر برسد. همچنین می تواند پوست شما را در معرض آفتاب سوختگی قرار دهد.

حساسیت به نور پس از قطع مصرف آنتی بیوتیک از بین می رود. یه یاد داشته باشید تب یک عارضه جانبی مشترک برای بسیاری از داروها از جمله آنتی بیوتیک ها است. تب ممکن است به دلیل واکنش آلرژیک به دارو یا به عنوان یک عارضه جانبی بد ایجاد شود. اسهال خفیف معمولاً بعد از قطع مصرف دارو ایجاد می شود. اما اگر اسهال شدید باشد، ممکن است باعث شود:

  • درد و گرفتگی شکم
  • تب
  • حالت تهوع
  • خون موجود در مدفوع

این علائم می تواند در اثر رشد زیاد باکتری های مضر در روده شما ایجاد شود. پس از مشاهده این عوارض با پزشک خود تماس بگیرید.

آنتی بیوتیک های طبیعی را بشناسید!

آنتی بیوتیک های طبیعی را بشناسید!

منبع : نمکستان