اختراع آمپول درس خواندن !
اختراع آمپول درس خواندن !

اختراع آمپول درس خواندن خراسان نیوز: دانشمندان چیپی را ساخته اند که از برخی جهات مفید و البته ترسناک هم هست . یکی از اخبار پر سرو صدای روز گذشته اختراع آمپولی برای یادگیری علم بود که بازتاب زیادی در پی داشت اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است. دانشمندان توانسته اند با دستکاری در بخشی […]

اختراع آمپول درس خواندن

اختراع آمپول درس خواندن

خراسان نیوز: دانشمندان چیپی را ساخته اند که از برخی جهات مفید و البته ترسناک هم هست . یکی از اخبار پر سرو صدای روز گذشته اختراع آمپولی برای یادگیری علم بود که بازتاب زیادی در پی داشت اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است. دانشمندان توانسته اند با دستکاری در بخشی از مغز فنچ‌ها و کاشت خاطرات ساختگی، باعث شوند تا این پرندگان شروع به بازخوانی اصواتی کنند که در عالم واقعیت هرگز نشنیده بودند. بسیاری از کاربران که سودای دانشمند شدن یک شبه را داشتند از این اختراع دانشمندان خرسند بودند و عده ای هم آن را ترسناک تر از دیپ فیک دانستند.

(دیپ فیک تکنیک جدیدی برمبنای هوش‌ مصنوعی است که به‌واسطه آن ویدئوهای دروغینِ واقع‌گرایانه درست می کند و می تواند هر حرفی را روی تصویر فردی دیگر قرار دهد.) با این حال پژوهشگران در دانشگاه ساوت‌وست تگزاس که روی نحوه فرایند یادگیری در مغز مشغول تحقیق هستند، این کار را با استفاده از دنبال کردن الگوی خواندن در فنچ‌ها انجام داده‌اند.

در واقع فنچ‌های کم سن و سال آوازخواندن را از پدرانشان یاد می‌گیرند. فنچ والد نغمه‌ای را می‌خواند و فنچ نوزاد شروع به تکرار آن می‌کند تا سرانجام موفق شود کامل آن را بخواند. این روند وجه ساده شده‌ای از طریقه حرف زدن نوزاد انسان است.

در آزمایش جدید، دانشمندان با تکیه بر الگوی انتقال صدا و یادگیری آن در مغز فنچ، صدای فنچ پدر را کنار گذاشتند و مستقیما مغز فنچ را دستکاری کردند تا او را وادار به خواندن آوازهایی کنند که هرگز پیش از آن نشنیده است.

تاد رابرتز، محقق در تیم این پروژه می‌گوید، آزمایش جدید مربوط به دو بخش مغز تنها یک قطعه از پازل کلی به حساب می‌آید چرا که نغمه پرندگان علاوه بر طول هجای آوازی، شامل مواردی نظیر شدت کمی و زیادی صدا و همچنین هجاهای ترکیبی می‌شود.

همچنین بخوانید:  ویروس کرونا؛ بعد از ورود به خانه باید لباس‌ را ضدعفونی کرد؟

پژوهشگران امیدوارند با رمزگشایی کامل از فرایند ضبط اطلاعات در مغز بتوانند روزی خاطرات افرادی را که دچار آسیب‌های روانی حاد شده‌اند، تغییر دهند.

در این میان واکنش کاربران هم به این موضوع بسیار جالب و خواندنی بود که تعدادی از آن ها را با هم مرور می کنیم.

کاربری نوشت: « خاطره ساختگی رو خودمون می تونیم بسازیم، اگه دانشمندا بلدن، اونایی رو که نمی‌خوایم پاک کنن!»

کاربر دیگری نوشت: «چه وحشتناک، در آینده مهارت چیپ‌ستی خواهیم داشت. مثلاً زبان فرانسه با ۵۰هزار لغت با قابلیت کاشت و آپلود سریع در پشت گوش شما فقط ۲۰۰ هزار تومان. دیگه اون موقعه که ثروت بهتر از علمه چون هر چی بیشتر پول داشته باشی چیپ ست های علمی بیشتری می تونی بخری!»

کاربری هم نوشت: «درسته از هر علمی میشه در راه ناثواب هم استفاده کرد ولی اگه نیمه پر لیوان رو بخوام ببینم می گم این جوری دیگه ما در آینده بیماری به نام آلزایمر نخواهیم داشت».