آیا اختلال بویایی و چشایی با کرونا مرتبط است؟
آیا اختلال بویایی و چشایی با کرونا مرتبط است؟
برخی گزارش ها حاکی از آن است که طی یک ماه اخیر شیوع اختلال بویایی و چشایی افزایش چشمگیری یافته است.

خبرگزاری برنا: محمد پورحاجی غلامی متخصص گوش، حلق و بینی درباره ارتباط میان اختلال بویایی و ابتلا به کرونا ویروس گفت: می توان بخشی از اختلال‌های بویایی را مرتبط با عفونت‌های ویروسی دانست که این تجربه از گذشته وجود داشته است و حتی در بعضی موارد کاهش بویایی دائمی را داشته‌ایم؛ بنابراین بیماری‌های عفونی جزء علل شایع اختلال و کاهش بویایی هستند که در خصوص کرونا باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد.

او افزود: پیش آگهی‌های مربوط به اختلال بویایی ناشی از بیماری‌های عفونی، کامل و خوب نیست به این صورت که در بعضی موارد تا ۶ ماه این اختلال طول می‌کشد و در موارد دیگر به طور دائمی اختلال و کاهش بویایی را مشاهده می‌کنیم.

متخصص گوش، حلق و بینی تشریح کرد:هم اکنون با دو فرضیه روبه رو هستیم؛

فرضیه ۱: شیوع اختلال بویایی می‌تواند با کرونا مرتبط باشد.

فرضیه ۲:اختلال و کاهش بویایی می‌تواند ناشی از اثرات مواد ضد عفونی کننده باشد.

پورحاجی غلامی ادامه داد: درخصوص فرضیه اول با توجه به اینکه در بیماری‌های عفونی قبلی، سابقه اختلال و کاهش بویایی را تجربه و ثبت کرده‌ایم، بنابراین می‌توان عامل کرونا بر شیوع نابویایی را کمی محتمل بدانیم؛ اما نکته مهم این است که باید تحقیقات و آزمایشات کامل این موضوع صورت بگیرد تا بتوانیم نظر قطعی درباره اختلال و کاهش بویایی در این برهه زمانی را ارائه بدهیم.

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: در مورد فرضیه دوم، پایان هر سال با توجه به افزایش موج خانه تکانی و میزان استفاده از مواد ضدعفونی کننده، تعداد زیادی مراجعه کننده به مراکز پزشکی داشته‌ایم که به دلیل مصرف مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس و گاهی اوقات مصرف الکل دچار اختلال بویایی شده اند که اختلال‌های بویایی ناشی از استفاده مواد ضدعفونی کننده کوتاه مدت است و مدت زمان بهبودی آن بین یک هفته تا یک ماه طول می‌کشد.

همچنین بخوانید:  گرگور؛ روزی‌رسان دریایی

پورحاجی غلامی در ادامه مطرح کرد:یکی از راه‌های شناخت شیوع اختلال و کاهش بویایی در این برهه زمانی می‌توانیم دو جمعیت هدف را مشخص کنیم و مطالعات بر روی این دو جمعیت صورت بگیرد به این شیوه که قسمتی از مطالعه و آزمایش‌های بویایی بر روی جمعیت مبتلا به ویروس انجام شود و قسمتی هم بر روی جمعیتی که مبتلا نیستند و در معرض مواد ضدعفونی کننده مانند الکل و وایتکس هستند تا بتوانیم میزان اختلال، شیوع و مدت درمان را بسنجیم و بعد از تحقیقات کامل و همه جانبه، نظر قطعی را در این زمینه ارائه دهیم.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که طی یک ماه اخیر شیوع اختلال بویایی و چشایی به صورت ناگهانی افزایش یافته است.

نایب رییس انجمن راینولوژی گفته است؛ باید توجه کرد که حس چشایی به کمک حس بویایی انجام می‌شود و کسی که بویایی‌اش را از دست می‌دهد، چشایی هم ندارد؛ بنابراین مشکل اصلی بحث اختلال در بویایی است. در عین حال باید توجه کرد که اختلال بویایی به دو دسته تقسیم می‌شود؛ یک نوع نابویایی انسدادی و یکی هم نابویایی عصبی است. نابویایی انسدادی مربوط به راه تنفسی و راه بینی است که اگر به هر دلیلی اعم از التهاب شدید، پلیپ و… راه بینی بسته شود، می‌تواند منجر به اختلال در بویایی شود که البته این نوع اختلال بویایی با درمان دارویی یا جراحی به راحتی قابل درمان است.