آیا اسهال از علائم کرونا ویروس است؟
آیا اسهال از علائم کرونا ویروس است؟
یک پزشک عمومی درباره ارتباط اسهال و کرونا توضیحاتی داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: سید صفر موسوی پزشک عمومی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان مبنی بر اینکه مادرم در حالی دچار اسهال شده که همیشه یبوست دارد و علاوه بر این به علت خشکی گلویش مدام آب می‌خورد؛ آیا این علائم نشانه ای از کروناست، گفت: خشکی گلو می‌تواند به دلیل عارضه دیابت و از دست دادن آب بدن بیمار باشد و باید بررسی بیشتری انجام شود تا بفهمیم که این خانم با فردی که دارای علائم کرونا بوده طی چند روز گذشته تماس نزدیکی داشته است.

موسوی اضافه کرد: اگر فرد دچار تب افزایشی باشد و دچار سرفه‌های خشک و تنگی نفس باشد باید اقدامات مراقبتی را از خود به طور کامل انجام دهد.

این پزشک عمومی خاطرنشان کرد: اسهال به تنهایی جز علائم اختصاصی بیماری کووید ۱۹ نیست.

علت اسهال چیست؟

بزرگترین و اصلی ترین علت اسهال عوامل عفونی است که این عوامل از طریق مختلف وارد بدن می شود. گاهی با خوردن میوه و سبزی که به درستی و کامل شستشو داده نشده باشد اسهال ایجاد می شود. در بعضی مواقع به دلیل رعایت نکردن بهداشت به خصوص بعد از اجابت مزاج عفونت موجود در دست هایی که شسته نشده اند و… وارد بدن شده و اسهال رخ می دهد.

اسهال، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله:

ممکن است علت ایجاد اسهال، مصرف غذایی باشد که بدن تان نمی پذیرد. بدن تمایل دارد تا حد امکان این محصولات خوراکی را آزاد کند و همین امر باعث ایجاد اسهال می شود.
درمان اسهال

تا به حال به این فکر کرده اید چرا اسهال می گیرید؟ این امر می تواند چندین دلیل داشته باشد. برخی از آن ها در زیر می بینید:

– حساسیت غذایی:گاهی اوقات آدم ها محصولاتی را مصرف می کنند که بدن شان نمی پذیرد. بدن تمایل دارد تا حد امکان این محصولات خوراکی را آزاد کند و همین امر باعث ایجاد اسهال می شود.

_ نوشیدن آب آلوده: تا به حال پیش آمده است جای جدیدی بروید و با خوردن آب دچار اسهال شده باشید؟ گاهی اوقات لازم نیست آب آلوده باشد که اسهال بگیرید. کافی است که خارجی باشد تا باعث شل شدن مدفوع شود.

– بیماری های روده: انواع مختلفی بیماری های روده ای وجود دارد که آدم ها از آن ها رنج می برند. یکی از شناخته شده ترین نوع آن ها آی بی اس یا سندروم روده ی تحریک پذیر است. ابتلا به یک بیماری روده می تواند منجر به اسهال گاه و بیگاه شود.

اگر کنجکاوید بدانید اسهال چه مدت طول می کشد. معمولا به فردی که به آن مبتلا شده است بستگی دارد. اگر افراد به سرعت دست به دامن درمان های خانگی شوند، ممکن است آن قدرها طول نکشد. پس لازم است با درمان خانگی اسهال که موثر و سریع باشند آشنا شوید. این درمان ها با مواد مغذی و در دسترس در خانه و بدون مصرف داروهای شیمیایی با همان اثربخشی عمل می کنند با این تفاوت که عوارض جانبی ندارند.

همچنین بخوانید:  رابعه اسکویی رفع توقیف شد + خبرهای تکمیلی

چند نکته که باید به آن ها توجه کرد:

در صورتی که فرد دچار اسهال مشکلاتی دارد که استفاده از مایعات را برایش محدود شده، پیش از شروع مصرف زیاد مایعات حتما باید با پزشک مشورت کند. کودکان، زنان باردار و سالمندان مبتلا به اسهال باید بسیار مراقب باشد.

شیرخوارانی که شیر خشک می خورند باید با مشورت پزشک از شیر خشک مناسب تری استفاده کنند، اما در مورد شیرخوارانی که شیر مادر می خورد، هیچ تفاوتی ندارد و نباید شیر مادر قطع شود.

کم شدن آب بدن ناشی از اسهال می تواند برای کودکان خطرناک باشد. قبل از دادن هر دارو باید با یک پزشک مشورت شود. بدون تجویز پزشک نباید خوددرمانی کرد و داروی ضد اسهال خورد.

هشدار؟!

اگر در زمان ابتلا به اسهال این علائم را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید:
۱- اگر ابتلا به اسهال شما بعد از گذشت ۲ روز هیچ تغییری البته رو به بهبودی نداشت.
۲- اگر مدفوع شما خونی شد.
۳- اگر فرد مبتلا به اسهال با لاتر از ۴۵ سال بود چرا که بعد از ۴۰ سالگی مقاوت سیستم ایمنی بدن تا حدی پایین می‌آید.
۴- اگر در کنار اسهال بسیار تشنه می‌شوید و دهانتان خشک می‌شود.
۵- اگر در کنار اسهال تب هم دارید.

رژیم غذایی مناسب: مصرف مایعات، غذای کم حجم و مقوی

از همان روز اول شروع اسهال باید از مصرف مواد غذایی حاوی فیبر خودداری شود. سوپ ها، برنج و به خصوص کته، پاستاها و سیب زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده انتخاب های مناسبی است.

در روز دوم می توان از گوشت های سفید، ماهی و تخم مرغ استفاده کرد. ماست نیز گزینه خوبی است.

محصولات لبنی به غیر از ماست، مواد غذایی چرب، مواد غذایی خیلی شیرین، مواد غذایی سرشار از فیبرهای غذایی مانند سبزیجات سبز خام، مواد غذایی پر ادویه و تند و آجیل ها که باعث حساسیت روده ها می شوند و نباید خورده شوند.

نوشیدنی های کافئین دار و شیرین حالت اسهال را شدیدتر می کند. نوشیدنی های ورزشی آماده می تواند به جذب بهتر مایعات و درمان اسهال کمک کند.

چای: چای سیاه حاوی ۸- ۱۲ درصد تانن است، بنابراین یکی از بهترین داروهای ضداسهال طبیعی است که هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی برای مصرف ندارد.

اگر اسهال ایجاد شده به دلیل تغییر شرایط غذایی و آب و هوایی باشد(مثلا در مسافرت) و نه در اثر میکروب ها و ویروس ها، استفاده از چای به صورت پودر باعث ایجاد تعادل هضم و جذب و برگشت شرایط طبیعی بدن از حالت اسهال به حالت طبیعی است.

چای جوشیده که رنگ سیاه، مزه تلخ و بوی خاص چای جوشیده دارد، نیز دارای خاصیت ضداسهال بوده و در شرایط عادی می تواند باعث ایجاد یبوست شود.