روش‌های افزایش تمرکز، افزایش دقت و کنترل ذهن در مطالعه و درس خواندن
روش‌های افزایش تمرکز، افزایش دقت و کنترل ذهن در مطالعه و درس خواندن

راه و روش های افزایش و کنترل تمرکز برای خواندن درس کدامند؟ نمکستان : سه تکنیک طلایی برای افزایش تمرکز در مطالعه وجود دارد و حالا که در فصل امتحانات هستیم و سوال بسیاری از دانشجوها و دانش آموزان راه های افزایش تمرکز است به این پرسش، پاسخ خواهیم داد. اولین نکته درمورد این تکنیک […]

راه و روش های افزایش و کنترل تمرکز برای خواندن درس کدامند؟

روش‌های افزایش تمرکز، افزایش دقت و کنترل ذهن در مطالعه و درس خواندن

نمکستان : سه تکنیک طلایی برای افزایش تمرکز در مطالعه وجود دارد و حالا که در فصل امتحانات هستیم و سوال بسیاری از دانشجوها و دانش آموزان راه های افزایش تمرکز است به این پرسش، پاسخ خواهیم داد.

اولین نکته درمورد این تکنیک ها، وارونه سازی هرم توجه است. یک هرم را در ذهن خود در نظر بگیرید. پایین هرم که عرض بیشتری دارد همان میزان توجه شماست. هر چقدر که به سمت بالا می رویم این دو ضلع بهم دیگر نزدیک تر شده و عرض هرم کمتر می شود. و به تعبیری میزانه توجه ما کم تر می شود. یعنی در ابتدای امر با توجه بسیار زیادی شروع به مطالعه می کنیم و مسلما وقتی در طول ترم مطالعه ای نداشته ایم نمی توانیم با یک توجه صددرصدی بار اول کتاب را بخوانیم و تمام کلمات و مطالب را بفهمیم.

زمانی که عادت به تمرکز در مطالعه نداریم، به محض خواندن سه چهار خط حواسمان پرت شده و تمرکز خود را از دست می دهیم. بنابراین به جای اینکه با یک توجه صددرصدی شروع کنید ، این هرم را وارونه کنید.  و با یک توجه حداقلی یعنی فقط و فقط با چشمان خود سعی کنید کلمات را دنبال کنید. اصلا مهم نیست که متن را بفهمید یا نه. فقط به چشم و ذهن خود عادت دهید بدون اینکه مطالب را بفهمید روی کتاب خط بری کرده و دور کلمات مهم خط بکشید و هرچه که جلو تر می روید بیشتر در بطن کتاب فرو می روید.

تکنیک دوم در این زمینه، تکنیک پومودورویی است. این تکنیک در مدیریت زمان بسیار کاربرد دارد. در این تکنیک شما زمان خود را به ۲۵ دقیقه مطالعه و ۵ دقیقه استراحت تقسیم بندی می کنید. هرچه تایم های مطالعاتی خود را کوتاه تر کنید تمرکز و حواستان بیشتر است. تکنیک سومی که برای افزایش تمرکز وجود دارد، تکننیک فِلّش می باشد. زمانی که در حین مطالعه ذهن شما درگیر یک موضوعی شد آن موضوع را روی کاغذ یادداشت کنید تا بعدا به آن بپردازید و دوباره ذهن خود را به مطالب برگردانید.

همچنین بخوانید:  با این ۵ ترفند کاربردی خانه تان را بهتر بچینید

 افزایش دقت در مطالعه، کنترل ذهن برای درس خواندن، تمرین تمرکز ذهن

روش‌های افزایش تمرکز، افزایش دقت و کنترل ذهن در مطالعه و درس خواندن

منبع : نمکستان