همه چیز درباره ی رایج ترین بیماری های پوستی در دنیا
همه چیز درباره ی رایج ترین بیماری های پوستی در دنیا
ممکن است انسان ناخواسته به برخی از این بیماری های پوستی در سنین مختلف دچار شود. این بیماری ها انواع مختلف دارد و برای آشنایی هرچه بیشتر این بیماری ها ما را در ادامه این مقاله همراهی نمایید.

نمکستان : همه ما ممکن است تاکنون با برخی از مشکلات پوستی روبرو شده باشیم یا اینکه در اطراف خود این بیماری ها را مشاهده کرده باشم. پوست در زیبایی انسان نقش بسزایی دارد به همین دلیل اکثر مردم در مراقبت از آن کوشا هستند. ولی ممکن است انسان ناخواسته به برخی از این بیماری های پوستی در سنین مختلف دچار شود. این بیماری ها انواع مختلف دارد و برای آشنایی هرچه بیشتر این بیماری ها ما را در ادامه این مقاله همراهی نمایید.

بیماری های پوستی دائمی

درماتیت سبوره ای

این بیماری معمولا در نوزادان به صورت لکه های چرب و پوسته پوسته شده بر سطح پوست و معمولا روی سر او خود را نشان میدهد و در این سنین به اسم کلاه گهواره شناخته میشود. کلاه گهواره معمولا ضرری برای نوزاد نداشته و پس از مدتی از بین میرود.

درماتیت سبوره ای در بزرگسال ممکن است در هر جای بود خو را نمایان سازد و در مابقی عمر به طور مستمر ایجاد شود و از بین برود. در بزرگسال این بیماری بر روی پوست به صورت لکه چربه قرمز متورم شده مشاهده میشود در برخی اوقات لایه ای زرد یا سفید نیز روی پوست بیمار ایجاد میکند. اکثر روش های درمانی پوستی متوانند این بیماری را کاهش دهند.

همه چیز درباره ی رایج ترین بیماری های پوستی در دنیا!

خال

یکی از زائده های پوستی که روی بدن هر شخصی اماند دارد وجود داشته باشد،خال است. وقتی سلول های پوستی در اطراف بافت آن انباشته میشود خال به وجود می آید. از نکات قابل توجه در مورد خال ها این است که هیچ نوع علائمی ندارند ولی ممکن از خال های جدید روی پوست پدیدار شوند. خال ها همیشه در حال رشد هستند و شکل غیر طبیعی دارند برخی از خال ها نیز دچار تغییر رنگ میشوند. در صورت مشاهده خال گوشتی هرگز خود اقدام بر برداشتن آن نکنید برخی از خال ها عمیق هستند و برداشتن آنها بسیار خطرناک است.

آکنه

شایع ترین مشکل پوستی آکنه روزاسه نام دارد که اکثر با قرمزی قسمتی از پوست همراه است. روزاسه دارای چهار زیر مجموعه است که علائم متفاوتی را ایجاد میکنند:

  • آکنه چشمی که باعث قرمزی چشم و متورم شدن پلک ها میشود
  • آکنه ETR که سبب مشخص شدن رگ ها و قرمزی و همچنین گرگرفتگی خواهد شد.
  • آکنه پاپولوپوسچولر باعث تورم و قرمزی میشود
  • آکنه فیتوماتوس که معمولا باعث ضخیم شدن پوست میشود.

تاکنون پزشکان نتوانستن هیچ درمان صددرصدی برا این بیماری پیدا کنند ولی با شناخت علائم آن مبتوان آن را کنترل کرد.

ملانوما

همان طور که گفتیم وجود برخی از خال ها خطرناک است. به خال های غیرطبیعی که بر روی پوست شکل میگیرد و ظاهری نامتفارن و دندانه دار دارند ملانوما میگویند و نوعی سرطان پوست خطرناک است که اگر رسیدگی نشود ممکن است به مرگ منجر شود. این دسته از بیماران تحت عمل جراحی قرار میگیرند یا با شیمی درمانی تحت درمان قرار میگیرند.

لوپوس

یکی دیگر از بیماری های خطرناک پوستی لوپوس است. علائم این بیماری در افراد مخطلف متفاوت است. لوپوس به سیستم ایمنی بدت انسان حمله کرده و بیمار را دچار درد و التهاب میکند. لوپوس این قابلیت را دارد که بر هر قسمتی از پوست تاثیر بگذارد ولی از نشانه های آن روی پوست عبارت است از: راش های قرمز و دایره ای که خارش و دردی به همراه ندارد، لکه قرمز بر روی پوست که شکل دایره ای دارند. برای درمان لوپوس نسبت به شدت و نوع بیماری داروهای مختلفی وجود دارد.

اگزما

اگزما اکثرا در سنین پایین رخ میدهد و در برخی موارد ممکن است تا بزرگسالی ادامه داشته باشد. علام اگزما عبارتند از: راش روی صورت و در کف دست ، روی گردن ،ساق پا و پشت آرنج

اگزما چند دسته است که اکثرا علائم مشاهده ای دارند. این بیماری اکثرا خود به خود و به تدریج از بین میرود در این غیر این صورت باید به دکتر مراجعه کنید و از برخی دارو ها ستفاده کنید.

همه چیز درباره ی رایج ترین بیماری های پوستی در دنیا!

بیماری های پوستی موقت

آکنه

  • آکنه یکی از رایج ترین بیماری های پوستی از دسته موقت است که شکل های متفاوتی دارد.
  • جوش های قرمز رنگی که بر نوک آنها چرک وجود دارد جوش های چرکی گفته میشود.
  • بر اثر فولیکول عفونی مو، برجستگی های قرمز رنگی به وجود می آید که پاپول یا سفت دانه نام دارد.
  • توده های بسیار دردناکی که در زیر پوست به وجود می آید و ندول یا گرهک
  • و اخرین نوع از آکنه ها کیست است که به همراه عفونت پر از چرک و درد است.
  • تمام این مواردی که از دسته بیماری آکنه نام بردیم با دارو و کرم  درمان پذیرند.

زگیل

زگیل که به برآمدگی و برجستگی روی پوست میگویند در واقع با ویروس پاپیلوم شکل میگیرد. این بیماری قابل انقال است و در هر قسمت از بدن ممکن است رشد کند. زگیل ا معمولا با مرور زمان از بین میروند ولی چون ظاهر خوبی ندارند میتوان با استفاده از برخی داروها، آنها را زودتر ریشه کن کرد.

همچنین بخوانید:  اسکیزوفرنی چیست؟ علائم، تشخیص و درمان اسکیزوفرنی

کاندیدیاز

به رشد زیاد قارچ آلبیکنس روی پوست بدن کاندیدیاز میگویند. این مشکل باعث به وجود آمدن لکه ایی روی پوست میشود. که اغلب در کشاله را یا زیر بغل نمایان میشود.

برای درمان کاندیدیاز میشود از داروهای خانگی استفاده نمود. البته پرهیز از مصرف آنتی بیوتیک ها راه موئثری در جلوگیری از این بیماری است.

قارچ ناخن

وقتی قارچ ها در نزدیک یا زیر ناخن ها که اغلب ناخن های پا زتدگی کنند باعث ایحاد عفونت قارچی میشوند. وجود این میهمانان ناخوانده باعث میشود که لبه ناخن از بین رفته و پوست آن قسمت دچار زردی یا سفیدی شود. این بیماری معمولا با کرم ضد قارچ از بین میرود.

بیماری های پوستی داخلی

کفگیرک

کفگیرک به توده های قرمز و تحریک شده زیر پوست میگویند.این بیماری که بدلیل رسیدن استافیلوکوکوس ارورئوس به فولیکول های مو ایجاد میشود و باعث عفونت خواهد شد. این بیماری که سریعا باعث به وجود آمدن توده چرکی زیر پوست میشود به هر اندازه میتواند باشد. همچنین از نشاه های آن میتوان به خارش و گاهی درد در نقطه قرار گرفتن توده اشاره کرد.

را درمان این بیماری نیز استفاده از آنتی بیوتیک ها و تخلیه ردن توده است.

عفونت بافت

عفونت در لایه های زیرین و عمیق پوست را سلولیت میگویند.این بیماری سرعت رشد بسیار بالای دارد و میتواند سریعا در تمام نقطه بدن پخش شود. از علائم این بیماری میتوان متورم و قرمز شدن قسمتی از بدن باشد که در آن نقطه بیمار احساس درد و حرارت نیز میکند و شدیدا نسبت به لمس واکنش نشان میدهد. این مشکل پوستی بیشتر در پا دیده شده است.

همه چیز درباره ی رایج ترین بیماری های پوستی در دنیا!

بیماری پوستی در رده سنی مختلف

بیماری های شایع در کودکان

همانژیوم

این بیماری که معمولا بر روی گردن و سر کودان به وجود می آید یکی از بیماری های شایع در این رده سنی است. این بیماری به شکل برجستگی های قرمز رنگ خود را نمایان میکند و در نتیجه این برآمدگی افزایش یافته و بزرگتر میشود. این بیماری که به راحتی با چشم غیر مسلحه نیز دیده میشود ولی در برخی از موارد در اندام های بدن مانند کبد تیز پیدا میشود. همانژیوم تا سن ۱۰ سالگی به خودی خود از بین میرود ولی در برخی از مواق نیاز به درمان دارد.

سرخک

سرخک که بسار در کودکان شایع است یک بیماری عفونی و ویروسی میباشد. بدن زنان حامله و کودکان در برابر این بیماری به شدت آسیب پذیرند. از علائم شایع اینبیماری میتوان به لکه ای قرمز یا قهوه ی که در سراسر بدن ایجاد میشود اشاره کرد. در کنار لکه ها علائم دیگری مانند تب، سرفه، و آبریزش بینی نیز از نشانه های ابتلا به سرخک است. سرخک طول درمانی بین ۷ تا ۱۲ روز دارد و کم کم از بین میرود.

زرد زخم

این بیماری به نوعی بیماری عفونی است که به شدت واگیر دارد. این بیماری که معمولا باعث ایجاد زخم و تاول بر روی دهان و گردنه کودکان و نوزادان میشود یکی از شایعترین بیماری در این رده سنی است. زرد زخم بعد از مدتی از بین میرود و جای زخم های رو گردن و دور دهان لکه های قرمز به جا میماند که بعد از مدتی محو میشود.

همه چیز درباره ی رایج ترین بیماری های پوستی در دنیا!

بیماری های شایع در بزرگسالان

زونا

زونا ناشی از برگشت دوباره عفونت آبله مرغان است که معمولا افراد میان سال یا مسنی که در کودکی مبتلا به بیماری آبله مرغان نشدن، در محرز خطر میباشند.

زونا معمولا با درد شروع میشود و بعد از چند روز با درد وتاول همراه است. اگر در ۴۸ ساعت اول این ویروس تشخیص داده شود و درمان شود فرد مبتلا درد کمتری را تحمل میکند. امروزه برای پیشگیری از زونا واکسن توصیه میشود.

لکه های کبدی

برخی از مواقع در بعضی از نقاط صاف پوست لکه هایی پدیدار میشوند که با قسمت های اطراف رنگدانه های بیشتری دارد به این لکه ها ، لکه های پیری یا کبدی میگویند. این بیماری ممکن است در اثر قرار  گرفتن در معرض نور خورشد به مودت طولانی ایجاد شود.

این بیماری مشکلی برای انسان به وجود نمی آورد ولی انسان ها از وجود آنها بر روی پوست احساس خوشایندی ندارند. بیماری لکه پیری با برخی از روش های ساده قابل درمان است در غیر این صورت به پزشک مراجعه کنید. در انتها وقتی دچار هر یک از اختلال پوستی شدید هیچ وقت دست به خود درمانی نزنید و به پزشک متخصص مراجعه کنید یا با یکی از پزشکان مشورت کنید چرا که همانطور گفتیم پوست یکی از عوامل زیبایی هر شخصی اس و به خطر انداختن آن کار درستی نیست چون برای همه انسانها زیبای امر مهمی است.