۱۰ راه انتقال سریع کرونا که باید مراقب آنها باشید
۱۰ راه انتقال سریع کرونا که باید مراقب آنها باشید
کرونا ویروسی فراگیر است که به سرعت منتشر شده و می‌تواند طیف وسیعی از افراد را ظرف مدت کوتاهی مبتلا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: واژه کرونا این روز‌ها آنقدر تکرار شده است که دیگر تمام جهان آن را می‌شناسند. می‌توان گفت حدود دو سوم کشور‌های دنیا با این ویروس دست به گریبانند تا آنجا که سرانجام سازمان جهانی بهداشت آن را یک اپیدمی اعلام و ضمن هشدار به مردم جهان، بر رعایت نکات بهداشتی تاکید کرد.

از آنجا که این ویروس در سرعت انتشار و انتقال بر سایر ویروس‌ها پیشی گرفته است، اهمیت رعایت بهداشت بیش از پیش نمایان می‌شود؛ بنابراین آگاهی از راه‌های انتقال آن می‌تواند تا حد قابل توجهی مانع گسترش ویروس شود.

اگرچه ویروس کرونا از طریق اشیاء بی‌جان منتقل می‌شود، اما به گفته کارشناسان میزان ماندگاری ویروسی که به طور بالقوه روی یک شیء بی‌جان می‌ماند، بسیار ناچیز است و روی انگشتان دست نیز ویروس زیادی وجود نخواهد داشت که آن هم با شست‌وشو قابل پاکسازی است و حتی در صورت ماندگاری، هنوز هم باید سیستم تنفسی را پشت سر بگذارد تا بتواند شما را آلوده کند که طبق اظهارات متخصصان دستگاه تنفسی انسان در حالت عادی در فیلتر کردن ویروس‌ها بسیار خوب است.

از طرفی گفته می‌شود ماندگاری ویروس به سطح و شرایط بستگی دارد، هرچه دما پایین‌تر باشد، مدت زمان بقا طولانی‌تر است. اگر دما بالاتر باشد، زمان زنده ماندن ویروس کاهش یافته و خطر انتقال کمتر است.

اسکناس

اسکناس‌ها می‌توانند ناقل کووید ۱۹ باشند، اما سعی کنید خیلی نگران نشوید این‌ امر زمانی می‌تواند خطرناک باشد که کسی از اسکناس برای عطسه استفاده کند؛ و سکه‌ها هم در واقع محیط‌های بسیار بدی برای زنده ماندن ویروس‌ها هستند.

آشپزخانه‌های اداری

معمولا در اداره‌ها و سازمان‌ها دستگاه‌های قهوه یا کتری توسط چند نفر مدیریت می‌شوند، بنابراین ایده خوبی است که پس از هر بار استفاده، از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.

دستگیره در

لمس کردن این موارد اغلب اجتناب ناپذیر است و افراد مختلفی ممکن است این کار را انجام دهند، بنابراین حواستان به دستگیره‌ها باشد و پس از هر بار لمس دست‌های خود را بشویید و یا حتی الامکان ضدعفونی کنید.

دستگاه‌های خودپرداز یا بلیت

دستگاه‌های خودپرداز از جمله موارد بسیار شایع و خطرناک در انتقال ویروس هستند، به خاطر داشته باشید که روزانه صد‌ها نفر از این سیستم برای دریافت پول استفاده می‌کنند بنابراین بسیار مراقب باشید و تا آنجا که می‌توانید فعالیت‌ها و تراکنش‌های خود را به صورت اینترنتی انجام دهید. دستگاه‌های شارژ بلیت نیز در شرایطی مشابه قرار دارند پس برای تمدید اعتبار بلیت‌های الکترونیک سعی کنید از تمهیداتی که نهاد‌های مرتبط برای پرداخت و شارژ آنلاین در نظر گرفته‌اند، استفاده کنید.

همچنین بخوانید:  لذت کوهپیمایی در ارتفاع ۱۸۰۰‌ متری

پله‌های برقی

پله‌های برقی، نرده‌های لوله‌ای و دیوار‌ها به طور بالقوه روزانه توسط هزاران نفر لمس می‌شوند، اگر شما مجبورید که از حمل و نقل عمومی استفاده کنید، به هیج وجه از حصار‌ها استفاده نکنید و پس از پیاده شدن دست‌های خود را ضدعفونی کنید.

مکان‌های عمومی مانند گرمابه‌ها و استخر‌ها

تا می‌توانید از رفتن به مکان‌های عمومی مانند استخرها، حمام‌های عمومی و باشگاه‌های ورزشی خودداری کنید. این اماکن پتانسیل بالایی در انتقال ویروس دارند و افراد زیادی به آنجا رفت و آمد می‌کنند و ممکن است محتویات دهان و بینی خود را در این مکان‌ها بشویند.

بیمارستان‌ها

یکی از مکان‌هایی که می‌تواند مرکز شیوع ویروس‌ها باشند، بیمارستان‌ها هستند، چرا که میزان مراجعه افراد به مراکز درمانی بسیار است و معمولا افراد بیمار و مبتلا به آنجا می‌روند، بنابراین کادر درمانی و مراجعه کنندگان باید قبل و بعد از هر مراجعتی دست‌های خود را شسته و به رعایت تمام نکات بهداشتی اهتمام داشته باشند.

تلفن

گوشی تلفن به دلیل آنکه تماس مستقیم با دست‌ها و صورت افراد دارد، از جمله وسایل ناقل است؛ البته گوشی همراه خطر کمتری نسبت به گوشی ثابت دارد، بنابراین باید در استفاده از تلفن‌های اداری و همگانی دقت بیشتری داشت و تا حد امکان با رعایت کامل نکات بهداشتی مورد استفاده قرار بگیرند.

صندلی‌های هواپیما

همانطور که بار‌ها تاکید شده است، سفر‌های بین‌المللی می‌تواند یکی از راه‌های مهم انتقال ویروس باشد. روزانه افراد زیادی از هواپیما برای مسافرت استفاده می‌کنند که این امر می‌تواند یک زنجیره محکم در شیوه ویروس باشد. از آنجا که علائم این بیماری در روز‌های اول خاموش است و فرد تا دوهفته متوجه بیماری خود نمی‌شود، احتمال انتقال ویروس از طریق رفت و آمد افراد مبتلای ناآگاه از بیماری بسیار است، بنابراین پرهیز از مسافرت یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری است. قطعا صندلی‌های هواپیما می‌توانند بستر مناسبی برای تجمع و انتقال ویروس باشند.

مراجعه به پزشکان عمومی

توصیه‌های بهداشت عمومی این است که اگر نگران این هستید که مبادا دچار ویروس کرونا شوید، به جای مراجعه به پزشک عمومی، با اورژانس و یا سامانه‌های تعبیه شده برای این منظور تماس بگیرید. اما هستند افرادی که به رغم توصیه‌ها به پزشک عمومی مراجعه می‌کنند بنابراین بیشتر در معرض خطر هستند. در این شرایط پزشکان عمومی هم همان راهکار‌های اصلی را توصیه خواهند کرد پس چه بهتر که بدون مراجعه، خود به رعایت نکات توجه داشته باشید.