چند پیشنهاد رژیم غذایی مناسب برای کسانی که دیسک کمر دارند
چند پیشنهاد رژیم غذایی مناسب برای کسانی که دیسک کمر دارند

آشنایی با انواع رژیم غذایی برای دیسک کمر و سلامت ستون فقرات نمکستان : امروزه بسیاری از خانم ها و آقایان در ناحیه کمر دچار ناراحتی هایی هستند. درد در ناحیه کمر مثل زنگ هشداری است برای فرد که نشان می دهد ستون فقرات از نظر عملکرد دچار اختلال شده که باید بررسی و درمان شود. […]

آشنایی با انواع رژیم غذایی برای دیسک کمر و سلامت ستون فقرات

آشنایی با انواع رژیم غذایی برای دیسک کمر

نمکستان : امروزه بسیاری از خانم ها و آقایان در ناحیه کمر دچار ناراحتی هایی هستند. درد در ناحیه کمر مثل زنگ هشداری است برای فرد که نشان می دهد ستون فقرات از نظر عملکرد دچار اختلال شده که باید بررسی و درمان شود. پس لازم به ذکر است که درد در ناحیه کمر یک علامت است که اگر این علامت به موقع درمان و بررسی نشود بعد از آن تبدیل به بیماری و حتی یک بیماری حاد می شود.

عموم مردم فکر می کنند وقتی دچار کمر درد می شوند حتما مبتلا به حالتی می شوند که به عنوان دیسک کمر شناخته می شود. در حالی که این اشتباه عامه ی مردم است. کم تر از ۱۰ درصد مواردی که سبب درد کمر می شود حالت بیرون زدگی یا فتق دیسک اتفاق می افتد. اصولا دلیل بیرون زدن دیسک کمر مشخص نیست؛ برخی فاکتور ها هستند که احتمال بروز دیسک کمر یا بیرون زدن آن را بیشتر می کنند. مانند چاقی، دیابت، کم تحرکی، بلند کردن اجسام سنگین بدون آمادگی، افرادی که سیگار می کشند به دلیل اینکه جدار دیسکشان ضعیف می شود مسلما در معرض ابتلای بیشتری هستند.

اما نهایتا افرادی هستند که خودشان هم نمی دانند چرا دچار فتق دیسک شده اند. مشخصه این افراد داشتن یک درد کمر است، که به اندام تحتانی، یک یا هر دو پا انتشار می کند. درد کمر با بعضی حرکات، صرفه، عطسه و خم کردن به اندام های تحتانی انتشار پیدا می کند. حال فکر کنیم که خودمان یا عزیزانمان دچار این درد شدید شده اییم. برای رهایی از این درد چه کار کنیم و چه چیز هایی بخوریم؟

مهم ترین مسئله ایی که برای درمان همه ی بیماری ها حائز اهمیت است، رژیم غذایی مناسب و درست است. اینکه در طول روز چه مواد غذایی مصرف می کنیم با بروز امراض بدن یا سلامتی بدن ما ارتباط مستقیم دارد. پس بهترین راه درمان همه مشکلات بدن قبل از هر چیزی درست غذا خوردن است. در ادامه به بررسی مواد غذایی مفید و مهم برای سلامت ستون فقرات و عضلات می پردازیم.

چند پیشنهاد رژیم غذایی مناسب برای کسانی که دیسک کمر دارند

مواد غذایی حاوی پتاسیم

اگر پتاسیم بدن شما کم باشد شرایطی به نام هیپوکالمیا را برای شما به وجود می آورد. پتاسیم از طریق رژیم غذایی مناسب وارد بدن می شود. و یک ماده شیمیایی حیاتی برای سلول های شماست. تنها ۲ درصد از پتاسیم کل بدن در جریان خون  موجود است و احتلاف جزیی در سطح پتاسیم می تواند بر عملکرد بدن تاثیر بگذارد. یکی از مهم ترین وظایف پتاسیم حفقط فعالیت الکریکی سلول های بدن است. سلول هایی که به فعالیت الکریکی بالا نیاز دارند مثل تمام عضلات و اعصاب و از جمله خون. وقتی سطح پتاسیم کاهش پیدا کند این اعضا به خطر می افتند. عواملی هستند که باعث کمبود این ماده مهم در بدن می شوند.

پتاسیم بر سلول های عصبی و عضلانی تاثیر می گذارد، زمانی که سلول ها دچار تخلیه انرژی می شوند و دوباره باید بازسازی شوند تا انرژی داخل آن ها راه پیدا کند و دوباره بتوانند به فعالیت ادامه بدهند اگر پتاسیم کم شود این کار به درستی انجام نمی شود و عضلات و اعصاب به درستی کار نمی کننند. از جمله تاثیرات و عوارض کمبود پتاسیم عبارت انداز: ضعف عضلانی، دردهای عضلانی، گرفتگی عضلات، ضربان قلب نامنظم، اسهال، افزایش ادرار، کمبود آب بدن، فشار خون بالا. شما می توانید مقدار پتاسیم مورد نیاز بدن خود را از طریق مواد غذایی به بدن برسانید این مواد غذایی عبارتند از میوه جات تازه مثل موز، پرتقال، توت فرنگی، کیوی، آووکادو، طالبی و زرد آلو. در سبزیجات مثل قارچ، سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی،  چغندر و نخود فرنگی نیز پتاسیم موجود میباشد.

مواد غذایی حاوی منیزم

چرا منیزم برای بدن ما مهم است؟ منیزم در بیش از ۳۵۰ واکنش بیوشیمیایی ضروری در بدن از جمله هضم غذا، تولید انرژی، عملکرد ماهیچه ها، تشکیل استخوان، ایجاد سلول های جدید، فعال سازی  ویتامین B، آرام سازی عضلات. منیزیم به اندازه اکسیژن اهمیت دارد. اما متاسفانه سطح منیزم بدن شما به راحتی می توناند کاهش پیدا کند. مصرف بیش از حد نمک، شکر، الکل، کافئین، عرق کردن شدید، استرس طولانی مدت، اسهال مزمن، قاعدگی بیش از حد، آنتی بیوتیک و انگل های روده می تواند در پایین آمدن سطح منیزم موثر باشد.

فقط ۱درصد منیزم در خون انباشته شده و با انجام آزمایش خون نمی توان به کمبود آن پی برد. اما نشانه وجود دارد که اگر آن ها را در خودتان ببینید یعنی شما دچار کمبود منیزم هستد. این علایم عبارتند از خسگی دائم و سطح انرژی پایین، عدم تعادل هورمونی، مشکلات در خواب، ضعف در استخوان ها، تنش و درد در عضلات، اسپاسم و گرفتگی، ریتم غیر طبیعی، سر درد، احساس اضطراب، عصبانیت، تحریک پذیری، سنگ کلیه، یبوست، گرایش به خوردن شکلات، فشار خون بالا، پوکی استخوان، آسم، تهوع و استفراغ.

همچنین بخوانید:  آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه نبات های رنگی و جذاب در خانه

اما ارتباط منیزم با انواع کمر درد و درد های عضلانی. منیزم بعد از ورود به بدنتان در بافت های عضلانی بدن ذخیره می شود. یکی از بزرگ ترین نشانه های درد کمر و پا فقدان منیزم است. برای رفع این درد ها مصرف مقدار ۴۰۰ گرم از این ماده معدنی مورد نیاز است. بهترین راه تامین منیزم بدن مواد غذایی حاوی این ماده است. در ادامه مواد غذایی حاوی منیزم را بررسی خواهیم کرد.

رژیم غذایی برای دیسک کمر و تغذیه بعد از عمل دیسک کمر

جوانه گندم

جوانه گندم سرشار از منیزم است این ماده خوراکی می تواند ۱۰ درصد نیاز شما به منیزم را تامین کند.

پودر کاکائو

منظور ما از پودر کاکائو استفاده از شکلات های مختلف که شیرین شده اند نیست، بلکه منظور ما پودر خود کاکائو خالص است یا یک فنجان شکلات داغ خانگی.

آجیل ها

مصرف آجیل هایی مثل بادام، بادام هندی، گردو، فندوقو پسته.

دانه ها و غلات کامل

یعنی نان ها و ماکادانی که از آرد کامل تهیه شده باشند. مانند برنج وحشی، گندم سیاه، ارزن و جو.

تمشک ها

یک فنجان از تمشک حاوی هفت درصد نیاز روزانه شما را به منیزم تامین می کند.

دانه ها

دانه هایی مانند دانه کدو و کنجد .

لوبیا لیما

یک فنجان از این لوبیا حاوی ۲۰ درصد نیاز روزانه شما به منیزم را تامین می کند.

نخود فرنگی

یک فنجان از نخود فرنگی ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به منیزم را تامین می کند.

عدس

یک فنجان عدس پخته شده می تواند ۲۰ درصد نیاز روزانه شما به منیزیم را تامین کند. جو دوسر، چغندر سبز، سبزیجات برگ سبز نظیر اسفناج، چاودار، شلغم، خرما، هلو، آووکادو، نارگیل، بامیه، سیر، آلو، موز هم دارای مقادیر بسیار زیادی منیزم هستند.

 مواد غذایی حاوی امگا ۳

بسیاری از دردهای کمری و عضلانی ناشی از التهابات عصب و عضلات است. امگا ۳ یک اسید چرب است که در کاهش التهاب بسیار مفید و موثر می باشد. اسید های چرب امگا۳ چربی های ضروری هستند که باید در رژیم غذایی خودتان آن ها را دریافت کنید. این ماده جز چربی های سالمی هستند که تاثیرات شگفت انگیری را در بدن و مغز شما دارد.

این اسید چرب از خانواده اسیدهای چرب غیر اشباع هستند که شما باید از رژیم غذایی خود آن ها را دریافت کنید. این نوع چربی اسید های چرب ضروری نامیده می شود و برای سلامت بدن مورد نیاز است. اما بدن ما قادر به تولید خوب به خود چربی مثل دیگر چربی های بدن نیست. آن ها دارای ساختار شیمیایی چند پیوندی هستند. اسید های چرب زیادی از خانواده امگا ۳ وجود دارد. ما به ۳ اسید چرب مهم از این خانواده اشاره می کنیم.

اولین نوع EPA ها هستند که در روغن های ماهی و غذاهای دریایی یافت می شوند، از جمله منفعت های این نوع اسید چرب کاهش التهابات است همچین بر طبق مطالعات گسترده این نوع چربی با افسردگی نیز مقابله می کند. دومین نوع اسید های چرب DHA نام دارد. که باز هم در غذا های دریایی ماهی ها و روغن ماهی و جلبک ها یافت می شود.

و نوع آخر اسید های چرب ALA ها هستند. این نوع اسید چرب بیشتر در دانه کتان و گردو یافت می شود. این نوع اسید چرب بیشتر تولید انرژی می کند. این نوع چربی قادر به تولید دو دیگر چربی گفته شده در بدن است. امگا ۳ یکی از مغذی ترین مواد جهان است. امگا ۳ می تواند طیف وسیعی از دردهای کمر که از نارسایی های مختلف حاصل می شود را درمان کند. نظیر بیماری آرتریت و کاهش دردهای کمر.

منابع طبیعی حاوی امگا۳ عبارتند از:

ماهی سالمون، روغن کبد ماهی، ساردین، دانه کتان، دانه چیا و گردو. البته تخم مرغ، گوشت و محصولات لبتی که کاملا ارگانیک باشند حاوی مقدار کمی امگا ۳ هستند. از میان گیاهان نیز برخی از آن ها حاوی امگا ۳ هستند. مثل دانه سویا، دانه کنف، اسفناج، جوانه های برکسل هم حاوی مقدار بسیار کمی از این ماده غذایی است.

چند پیشنهاد غذایی برای کسانی که دیسک کمر دارند

چند پیشنهاد غذایی برای کسانی که دیسک کمر دارند

منبع : نمکستان