هر سرماخوردگی، کرونا ویروس نیست
هر سرماخوردگی، کرونا ویروس نیست
هر سرماخوردگی، کرونا ویروس نیست و حتی اگر فرد مبتلا به کرونا ویروس شود به این معنا نیست که حتما منجر به مرگ می شود؛ بلکه میزان کشندگی آن نسبت به سارس و مرس بسیار پایین‌تر و عوارض آن کمتر است.

خبرگزاری ایسنا: استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بسیج امکانات نظام سلامت و دانشگاه‌ها در راستای پیشگیری از بیماری کروناویروس، گفت: هر سرماخوردگی، کرونا ویروس نیست و حتی اگر فرد مبتلا به کرونا ویروس شود به این معنا نیست که حتما منجر به مرگ می شود؛ بلکه میزان کشندگی آن نسبت به سارس و مرس بسیار پایین‌تر و عوارض آن کمتر است.

دکتر حمید سوری – رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها با اشاره به سوابق تاریخی اپیدمی‌های جهانی، نگرانی مردم را قابل درک و منطقی برشمرد و در عین حال دانش و تجربه بشر در حال حاضر را در مقابله با این بیماری قابل قبول دانست.

وی با اشاره به تاثیر اپیدمی‌ها بر روی مسایل اقتصادی و روانی گفت: مسلما بسیاری از تعاملات اقتصادی و اجتماعی تحت تاثیر اپیدمی‌ها قرار گرفتند و اگر برخورد مناسب و اصولی با این موضوع نداشته باشیم باعث بروز مشکلاتی در جامعه خواهد شد.

ترس عمومی به حل مسئله کمک نمی‌کند

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ترس و وحشت عمومی نه تنها به حل مسئله کمک نمی‌کند، بلکه باعث انتشار بیشتر بیماری می‌شود، گفت: ویروس کرونا پدیده عجیب و غریب و غیرقابل درکی برای دانش پزشکی امروز نیست، همانطور که در سال‌های اخیر بسیاری از اپیدمی‌ها بروز کرده و خاموش شدند و برخی اوقات شاید حتی افراد متوجه بروز آنها نشده‌اند.

با رویکردی منطقی برای خاموش کردن زودتر اپیدمی در تلاشیم

وی با بیان اینکه در طول تاریخ بشری هیچ‌وقت طبیعت و جهان هستی در مقابل بیماری‌ها تسلیم نشده است، افزود: تلاش امروز ما برای این که رویکرد منطقی‌تری در راستای خاموش کردن زودتر اپیدمی‌ها داشته باشیم، به این دلیل است که بار ناشی از آنها را به حداقل ممکن برسانیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزایش تجربیات و دانش پزشکی در خصوص درمان کرونا از آغاز شیوع آن در چین تاکنون، گفت: اپیدمی یک بیماری زمانی است که تعداد موارد مشاهده شده از آن در یک زمان و مکان مشخص بیشتر از موارد مورد انتظار باشد. یعنی اگر انتظار ما از یک بیماری صفر مورد باشد حتی یک مورد بروز آن نیز می‌تواند اپیدمی تولید کند. بنابراین معنای اپیدمی این نیست که تعداد بسیاری از افراد جامعه مبتلا شده باشند و مردم نباید وحشت کنند.

به نظام سلامت، جامعه پزشکی و بهداشتی کشور اعتماد کنید

وی با اشاره به اقدامات سازمان دهی شده نظام سلامت و سازمان های مرتبط در خصوص مقابله با کرونا افزود: خوشبختانه نیروهای تخصصی زبده و بسیار زیادی در کشور داریم و از نظر درمانی امروزه به حدی از خودکفایی رسیده ایم که بیماران بسیاری از سایر کشورها برای درمان به ایران مراجعه می کنند. بنابراین باید به نظام سلامت، جامعه پزشکی و بهداشتی کشورمان اعتماد داشته باشیم و بی اعتمادی قطعا به نفع مردم و جامعه نیست.

این استاد دانشگاه گفت: ماهیت بیماری کرونا ویروس یک اپیدمی پیشرونده است که این قبیل اپیدمی ها تا یک مدت زمان مشخص و تعریف شده ای در جامعه افزایش می یابند و بعد به یک سطح ثابت یا پلاتو رسیده و سپس رو به خاموشی می روند.

سوری خاطرنشان کرد: احتمالا در طی چند هفته آینده به مرحله پلاتوی منحنی شیوع بیماری خواهیم رسید و ان‌شاءالله روند کاهش و خاموشی بیماری حاصل خواهد شد. اما این نکته که رفتار ما در این مدت چگونه باشد بسیار اهمیت دارد و قطعا مهم‌ترین و مناسبت‌ترین نکته در این مسیر پیشگیری است.

توجه جدی به نکات بهداشتی و پیشگیری

به گفته وی، ویروس کرونا یا کووید۱۹ جزو دسته کروناویروس‌هاست که سارس و مرس نیز در آن دسته قرار دارند. اما خوشبختانه میزان کشندگی کرونا نسبت به دو بیماری مذکور کمتر بوده و تبعات و اثرات سوء و وخیم بیماری به شدت آنها نیست، اما آنچه باعث اهمیت کرونا شده، سرعت بالای گسترش بیماری است. بنابراین تمهیدات مراقبتی و پیشگیری در کرونا باید جدی‌تر و حادتر مورد توجه قرار گیرد.

هر سرماخوردگی، کروناویروس نیست

وی با ذکر توصیه‌های پیشگیرانه نظیر شست و شوی مکرر دست‌ها و پرهیز از مواجهه با مبتلایان یا افراد مشکوک، خاطرنشان کرد: هر سرماخوردگی، کرونا ویروس نیست وحتی اگر فرد مبتلا به کرونا ویروس شود به این معنا نیست که حتما منجر به مرگ می شود؛ بلکه خوشبختانه میزان کشندگی آن نسبت به سارس و مرس بسیار پایین‌تر و عوارض آن کمتر است.

سوری تاکید کرد که با اطلاع رسانی به موقع از طریق رسانه های عمومی می توان بار نگرانی و وحشت عمومی جامعه را کاهش داد؛ زیرا این وحشت باعث حادتر شدن موضوع می‌شود.

وی با اشاره به این که کرونا در حال حاضر واکسن ندارد، گفت: مردم آگاه باشند که واکسن‌های موجود در بازار برای این نوع بیماری نیست و ضمنا افرادی که واکسن آنفلوانزا زده‌اند نیز نباید فکر کنند از این بیماری مصون شدند؛ بلکه باید تمهیدات پیشگیری را اجرا کنند.

همچنین بخوانید:  چند توصیه بهداشتی برای قبل، حین و بعد از سفر حج

رفتارهای افراط گونه در پیشگیری، مضر است

این استاد دانشگاه گفت: گرچه در هنگام وقوع اپیدمی ها رعایت تمهیدات پیشگیرانه بیشتر و جدی‌تر باید صورت گیرد، اما این به معنای اختلال در روابط درونی خانوادگی، بی اعتمادی افراد نسبت به هم، ایزوله و منزوی شدن، نیست؛ بلکه باید احتیاط‌ها بیشتر رعایت شود. بطور مثال فردی که با یک بیمار مبتلا به کرونا مواجهه داشته است در صورت مثبت شدن تست اگر نیاز به بستری شدن نداشته باشد، قطعا باید در یک اتاق ایزوله قرار گیرد و خودش و اطرافیانش نسبت به رعایت موازین بهداشتی بصورت جدی‌تر اقدام کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: جامعه پزشکی و بهداشتی سعی دارند با ارایه توصیه‌های مناسب از شدت نگرانی ها و دغدغه های مردم کاسته و با برخورد واقع بینانه با این قضیه، سلامت روان افراد و خانواده ها را نیز تامین کنند. واقعیت این است که این اپیدمی وجود دارد، اما رفتارهای افراط گونه در پیشگیری نیز مضر است مثل استفاده افراطی از مواد ضدعفونی کننده یا ایزوله کردن خود در محیط منزل و …

فریب تبلیغات سودجویانه و توصیه‌های غیر علمی را نخورید

وی به هموطنان توصیه کرد که از توجه به برخی توصیه های غیرعلمی و سودجویانه ای که توسط منابع غیررسمی و فضای مجازی در خصوص نحوه درمان بیماری و محصولات مربوطه مطرح می شود، اجتناب کرده و بازیچه سودجویان نشوند. زیرا هنوز داروی خاصی برای درمان کرونا نیامده و اثربخشی برخی از داروها یا مواد گیاهی که توصیه می‌شود از نظر علمی زیر سوال است.

سوری افزود: اما به عنوان یک قانون کلی مصرف این داروهای گیاهی مثل چای گیاهی اگر ضرری برای افراد نداشته باشد و باعث تقویت سیستم ایمنی شود، می تواند مصرف شود اما این به معنای ممانعت از ابتلا به بیماری نیست.

وی با اشاره به این که عمده مبتلایان به کرونای حاد افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای نظیر قلبی عروقی، دیابت، نقص سیستم ایمنی بوده اند خاطرنشان کرد: تمهیدات ایمنی و پیشگیری باید در مورد گروه های در معرض خطر مثل سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و زنان باردار پر رنگ‌تر باشد و بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سوری به هموطنان و پزشکان و صاحبان مطبها توصیه کرد: در این شرایط که شاهد شیوع بالای بیماری هستیم از انجام اعمال جراحی، خدمات دندانپزشکی و خدمات درمانی غیر اضطراری و غیر اورژانسی پرهیز کرده و آنها را به دوران پس از پیک شیوع بیماری موکول کنند.

این اپیدمیولوژیست دانشگاه یادآور شد: وقوع این اپیدمی به معنای تعطیلی جامعه و روابط اجتماعی مناسب نیست بلکه باید احتیاط‌های لازم را رعایت کنیم تا به مرحله خاموشی بیماری برسیم. متاسفانه تبلیغات صورت گرفته در خصوص کرونا در فضای مجازی اثرات منفی بیش از حد طبیعی بر مردم گذاشته و جامعه را متشنج کرده است که وظیفه رسانه های رسمی کشور این است ضمن اطلاع رسانی صحیح و دقیق، با تبلیغات غلط و سودجویانه مقابله کنند و از وحشت عمومی بکاهند.

وی با بیان این مطلب که این اپیدمی نیز بالاخره کنترل می‌شود، گفت: با این اتفاقات باید واقع بینانه و منطقی مواجه شویم. بین رویکردی با پشتوانه علمی مناسب و تجربیات خام و نسنجیده ای که از مجاری و شبکه های غیر مجاز مطرح می شود، تفاوت وجود دارد و مردم هوشیار و آگاه باشند که گاهی ممکن است غرض ورزی‌هایی پشت آنها وجود داشته باشد؛ به ویژه رسانه های خارجی این موضوع را بهانه ای برای پیگیری اغراض سیاسی خویش قرار دهند.

لزومی ندارد جامعه ایزوله شود

استاد دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با ذکر این موضوع که نظام سلامت ضمن ارایه خدمات درمانی به بیماران، در راستای پیشگیری از بروز و شیوع بیشتر بیماری تلاش می‌کند، گفت: در این شرایط لزومی ندارد که جامعه ایزوله شود و مدارس تمام کشور تعطیل شوند؛ چنین چیزی در هیچ مستند علمی شکل نگرفته است. مردم می‌توانند رفتار و زندگی عادی خود را داشته باشند اما با تمرکز و دقت نظر و توجه بیشتر به رعایت موازین بهداشتی و پیشگیری از بیماری.

وی در خاتمه سخنان خود به هموطنان توصیه کرد که ضمن صبر و شکیبایی، به نظام سلامت اعتماد داشته باشند و اخبار و اطلاعات مربوطه را از رسانه‌های رسمی کشور دریافت کرده و از نشر و تبلیغ اطلاعات غلط، غیر علمی و غیررسمی که به ویژه در شبکه‌های مجازی دریافت می‌کنند پرهیز کنند، زیرا باعث نگرانی بیشتر می‌شود.