خوردن نمک چه ضررهایی را می تواند به بدن وارد کند؟
خوردن نمک چه ضررهایی را می تواند به بدن وارد کند؟

با فواید و مضرات نمک آشنا شوید نمکستان:  از پیوند یونی سدیم و کلرید نمک ساخته می شود. نمک نوعی ماده غذایی با ارزش است که بدون آن غذاها بی مزه خواهد شد. اضافه کردن نمک و ادویه جات به غذاهای ایرانی موهبتی است که غذا را طعم دار و خوشمزه می کند اما چنانچه از […]

با فواید و مضرات نمک آشنا شوید

فواید نمک و مضرات نمک

نمکستان:  از پیوند یونی سدیم و کلرید نمک ساخته می شود. نمک نوعی ماده غذایی با ارزش است که بدون آن غذاها بی مزه خواهد شد. اضافه کردن نمک و ادویه جات به غذاهای ایرانی موهبتی است که غذا را طعم دار و خوشمزه می کند اما چنانچه از این ماده با ارزش درست استفاده نشود می تواند عاملی مضر و خطرناک در از بین بردن سلامت جسمی افراد شود. در این پست قصد داریم به فواید و مضرات نمک بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

نمک از نظر تجارت و اقتصاد قدمت دیرینه و جهانی داشته و از ادویه های اصلی طعم دهنده غذاها به شمار می رود. این ماده معدنی علاوه بر اینکه در طبخ غذا تاثیرگذار است، برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی هم کاربرد به سزایی دارد.

در تمام دنیا برای طعم و مزه دار کردن غذا از ادویه هایی همچون فلفل، نمک، و …استفاده می کنند. برخی کشورها غذاهای تند، برخی شیرین و برخی دیگر ملس را می پسندند. همانطور که می دانید مردمان کشور هندوستان به مصرف غذاهای خیلی تند مشهور هستند یا مثلا آسیای شرقی بیشتر غذاهای شیرین و سکر دار را می پسندند. در هر صورت نمک ادویه ایست که اگر درست و به اندازه در طعم دار کردن غذاها به کار رود می تواند مفید واقع شود اما چنانچه بی رویه استفاده کنید خطرات جدی را دنبال خواهد داشت.

آیا می دانید خوردن نمک چه فوایدی دارد ؟

شاید همیشه نمک را به عنوان ماده غذایی زیان آور یاده کرده ایم اما باید بدانید که این ماده خوراکی نقش موثری در سوخت و ساز بدن انسان دارد طوریکه به کمک نمک پیام های عصبی شخص کار خودشان را صحیح و درست انجام میدهند. همچنین چنانچه فردی دچار اسهال و یا گرمازدگی شود به کمک خوردن نمک می تواند املاح مورد نیاز را به دست آورد و به بهبود سلامت جسمی خود کمک کند.

در واقع سدیم موجود در نمک موجب می شود تا مایعات داخل بدن  تعادل خود را حفظ کنند اما تنها ۵۰۰ میلی گرم از آن به طور روزانه مورد نیاز بدن است و مصرف بیشتر آن موجب ایجاد اختلال می گردد . در ادامه مضرات نمک را خواهیم گفت.

خوردن نمک چه ضررهایی را می تواند به بدن وارد کند؟

بالارفتن فشارخون:

مصرف بیش از اندازه نمک عاملی موثر در بالا رفتن فشار خون بدن انسان می شود. طبق آماری که در کشور آمریکا گرفته شده حدود ۱۸ درصد از افرادی که به فشار خون دچار می شوند علتش مصرف نمک بیش از حد نیاز بدن است.

مصرف بیش از حد نمک موجب افزایش فشار سرخرگ ها شده و آب بدن را در خود حبس می کند طوریکه خون ها رقیق شده و مقدار زیادی خون در کانال های خونی جریان می یابد. زمانی که مقدار خود افزایش یابد احتمال وقوع فشار خون نیز بالا می رود و در نتیجه هایپرتانسیون یا همان فشار خون مزمن را به دنیال خواهد شد. وقتی که هایپرتانسیون اتفاق افتد رگ های خونی انعطاف خود را از دست می دهند و باید خیلی زود مشکل رفع گردد در غیر این صورت عواقب بدتری همچون سکته قلبی به سراغ فرد بیمار می آید.

همچنین بخوانید:  آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه خورش کدو ترش خوشمزه و مجلسی

اختلال در عملکرد کلیه ها :

کلیه ها شامل گلومرول هایی هستند که همانند صافی مواد زائد خون را جداسازی می کند . حضور گلومرول ها در کلیه ضروری است و هر چقدر میزان آن بیشتر باشد در نتیجه تصفیه خون نیز بهتر و درست تر انجام خواهد شد.  نکته حائز اهمیت این است که اگر مصرف نمک بیش از اندازه باشد می تواند مقدار گلومرول ها را کاهش دهد و در نتیجه عملکرد کلیه دچار اختلال و مشکل گردد. همچنین سدیم اگر زیاد از حد مصرف گردد موجب دفع پروتئین های کلیه از طریق ادرار می شود و بیماری های جدی قلب و کلیه را دنبال خواهد داشت.

پوکی استخوان بدن انسان:

همانطور که میدانید مواد معدنی مورد نیاز برای تقویت استخوان های بدن کلسیم است بنابراین باید در جهت افزایش کلسیم قدم برداشت نه در جهت کاهش آن. کسانی که در وعده های اصلی غذایی خود از مقدار زیادی نمک استفاده می کنند باید این نکته را بدانند که نمک بیش از اندازه کلسیم موجود در استخوان را جدا کرده و از طریق ادرار دفع می کند. در نتیجه هر چقدر کلسیم بیشتری را از دست دهید روز به روز استخوان ها ضعیف تر شده و در نهایت بافت خود را از دست می دهد و می شکند. پس بهتر است از همین امروز مصرف نمک خود را کنترل کنید تا پوکی استخوان را در آینده تجربه نکنید.

عوارض نمک برای بیماری آسم و سرطان معده و بالارفتن فشارخون

تاثیر منفی روی افراد مبتلا به بیماری آسم:

شاید افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند ندانند که با کاهش مصرف نمک می توانند تا حدی بیماری خود را کنترل نمایند. اما بالعکس مصرف نمک در وخیم شدن شرایط بیماریشات می تواند موثر باشد.

ورم کردن اعضای بدن:

در برخی مواقع دیده شده افرادی که بیش از حد نیاز نمک مصرف می کنند اعضای بدنشان همچون مچ های پا و یا انشگت های دست ورم کرده و اختلال ایجاد کرده است.

سرطان معده:

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که میزان مصرف نمکشان بالاتر است، بیشتر در معرض مبتلا شدن به سرطان معده نیز هستند.

مصرف نمک علاوه بر ضررهای زیادی که دارد موجب تشنگی غیر قابل تحمل نیز می شود. کسانی که بیشتر از دیگران نمک مصرف می کنند همیشه دهانشان خشک بوده و از تشنگی همیشگی رنج می برند. همچنین سردرد یکی دیگر از عوامل مضرر نمک است زیرا با مصرف بیش از حد نمک،  آب بدن گرفته می شود و در صورت نبود آب کافی در بدن انسان دچار سردرد های آزار دهنده می شود.

پس بهتر است در مصرف نمک دقت کنید و از همین حالا رژیم غذایی پرنمک را از خود دور سازید . در ابتدا باید برای مصارف روزانه نمک یددار تصفیه شده تهیه کنید تا کمترین ناخالصی را داشته باشد . ید موجود در نمک موجب می شود تا حدی ید مورد نیاز بدنتان تامین گردد. در هنگام خرید نمک به یددار بودن و تصفیه شدنش توجه داشته باشید.

ضرر نمک

خوردن نمک چه ضررهایی را می تواند به بدن وارد کند؟

منبع: نمکستان