قند خون بالا (هایپرگلیسمی) چیست + روش‌های درمان قند خون
قند خون بالا (هایپرگلیسمی) چیست + روش‌های درمان قند خون
هایپرگلیسمی اصطلاح فنی قند خون بالا است. قند خون بالا زمانی اتفاق می افتد که بدن انسولین کمی داشته باشد یا نتواند به درستی از انسولین استفاده کند.

نمکستان: هایپرگلیسمی اصطلاح فنی قند خون بالا است. قند خون بالا زمانی اتفاق می افتد که بدن انسولین کمی داشته باشد یا نتواند به درستی از انسولین استفاده کند. عواملی که باعث ایجاد قند خون می شوند شامل موارد زیر می باشند:

  • اگر فرد مبتلا به دیابت نوع ۱ باشد، ممکن است بدن شخص انسولین به اندازه کافی تولید نکند.
  • اگر فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ باشد، بدن قادر به ذخیره و یا استفاده از گلوکز نخواهد بود و گلوکز به جریان خون وارد می شود.
  • ممکن است بیشتر از آنچه که برنامه ریزی کرده غذا خورده یا کم تر از برنامه ریزی ورزش کرده باشد.
  • استرس هایی مانند درگیری های خانوادگی یا مدرسه و یا مشکلاتی در روابط احساسی می تواند باعث بروز بیماری شود.

علائم قند خون :

علائم و نشانه ها شامل موارد زیر است:

  • مقادیر زیاد قند در ادرار
  • تکرر ادرار
  • تشنگی بیش از حد

هایپرگلیسمی چیست و چگونه درمان میشود؟

اگر قند خون درمان نشود :

در صورت عدم درمان دیابت، قند خون می تواند یک مشکل جدی باشد. بنابراین لازم است به محض تشخیص آن را، درمان کنید. اگر در درمان هایپرگلیسمی موفق نشوید، ممکن است شرایطی به نام کتواسیدوز (کمای دیابتی) ایجاد شود.

کتواسیدوز هنگامی ایجاد می شود که بدن شما انسولین کافی نداشته باشد. بدون انسولین بدن شما نمی تواند از گلوکز برای سوخت و ساز استفاده کند، بنابراین بدن شروع به تجزیه چربی ها کرده تا بتواند انرژی مورد نیاز را تامین کند.

هنگامی که بدن چربی ها را تجزیه کند، مواد زائدی به نام کتون تولید می شود. بدن قادر به تحمل مقدار زیاد کتون نیست و سعی می کند آن را از طریق ادرار دفع کند. متاسفانه، بدن نمی تواند تمام کتون ها را از طریق ادرار ازاد کند و این کتون های اضافه به خون وارد شده و منجر به عارضه کتواسیدوز می شوند.

کتواسیدوز یک عارضه خطرناک بوده و نیاز به درمان فوری دارد. علائم آن شامل:

  • نفس تنگی
  • تنفسی که بوی میوه ایی می دهد.
  • تهوع و استفراغ
  • خشکی بیش از حد دهان

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ در معرض خطر کتواسیدوز قرار دارند، زیرا بدن آن ها انسولین تولید نمی کند.

قند خون بالا هایپرگلیسمی چیست؟ درمان قند خون بالا

درمان قند خون :

مصرف انسولین یا سایر داروهای دیابت اغلب بخشی از درمان دیابت است. در کنار انتخاب مواد غذایی سالم و فعالیت بدنی، دارو می تواند در مدیریت بیماری به شما کمک کند. البته برخی دیگر از گزینه های درمانی نیز موجود است.

دارویی که پزشک تجویز می کند با توجه به نوع دیابت متفاوت است و میزان دارو نیز به میزان قند خون شما بستگی دارد. البته سایر شرایط سلامتی، هزینه ایی که می توانید برای دارو ها پرداخت کنید و برنامه روزانه شما ممکن است در تجویز پزشک موثر باشد.

درمان دیابت نوع ۱ :

اگر مبتلا به دیابت نوع ۱ هستید، باید انسولین مصرف کنید زیرا بدن شما قادر به تولید این نیست. در صورت ابتلا به این نوع دیابت، در طول روز باید چندین بار انسولین مصرف کنید، از جمله با وعده های غذایی. همچنین می توانید از پمپ انسولین استفاده کنید، این پمپ به شما کمک می کند، دوز های کوچک و مداوم در طول روز دریافت کنید.

درمان دیابت نوع ۲ :

برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می توانند بیماری خود را با انتخاب مواد غذایی سالم و فعال تر بود از نظر جسمی مدیریت کنند. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به داروهای دیابتی نیز احتیاج دارند. این داروها ممکن است شامل قرص های دیابت یا داروهای تزریقی مانند انسولین باشد.

به مرور زمان، ممکن است شما به بیش از یک داروی دیابت برای کنترل قند خون نیاز داشته باشید. یا حتی اگر انسولین مصرف نمی کنید، ممکن است در اوقات خاصی مانند دوران بارداری و یا زمانی که در بیمارستان بستری هستید به آن نیاز داشته باشید.

همچنین بخوانید:  تاثیر خنده بر سلامت سیستم قلبی عروقی، تقویت سیستم ایمنی و مسکن درد

درمان دیابت بارداری :

اگر به دیابت حاملگی مبتلا هستید، ابتدا باید با انجام انتخاب های غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم، سطح قند خون خود را کنترل کنید. اگر نتوانید در کاهش قند خون موفق عمل کنید، احتمالا پزشک شما داروهای دیابت مانند انسولین یا قرص دیابت مانند متفورمین، که ممکن است برای شما در دوران بارداری بی خطر باشد، را تجویز کند.

راه های مختلف مصرف انسولین :

نحوه مصرف انسولین می تواند به سبک زندگی، توانایی مالی و ترجیحات شما بستگی داشته باشد. ممکن است تصمیم بگیرید از روش های تزریقی استفاده نکنید و روش های متفاوت تری را ترجیح بدهید. البته تجویز پزشک در این زمینه نیز بسیار حائز اهمیت است. بیشتر افراد مبتلا به دیابت از سوزن و سرنگ، قلم یا پمپ انسولین استفاده می کنند. استنشاق کننده ها و جت انژکتور ها کمتر متداول هستند.

راه های مختلف مصرف انسولین

سوزن و سرنگ :

می توانید انسولین مورد نیاز خود را از طریق تزریق توسط سرنگ تامین کنید. دوز انسولین مورد نیاز خود را از ویال یا بطری، به داخل سرنگ وارد می کنید. وقتی انسولین را به ناحیه شکم تزریق می کنید سریع تر عمل می کند، اما به یاد داشته باشید نقاط تزریق خود را باید همیشه تغییر دهید. سایر نقاط تزریق شامل ران، باسن و بازوی فوقانی است.

قلم :

یک قلم انسولین مانند یک خودکار است که روی نوک خود سوزن دارد. برخی از قلم های انسولین، پر از انسولین هستند و یکبار  مصرف می شوند. برخی دیگر جایی برای کارتریج انسولین دارند و می توانید چندین بار از آن استفاده کنید. قلم های انسولین بیش از سوزن و سرنگ هزینه دارند اما بسیاری از افراد به دلیل استفاده ی آسان آن ها را ترجیح می دهند.

پمپ :

پمپ انسولین یک دستگاه کوچک است که به شما دوز های کوچک و مداوم انسولین در طول روز می دهد. شما یک نوع پمپ خارج از بدن خود بر روی کمربند یا جیب خود قرار می دهید. پمپ انسولین به یک لوله پلاستیکی کوچک و یک سوزن بسیار کوچک متصل می شود. سوزن را زیر پوست خود وارد می کنید و پمپ چند روز در محل خود باقی می ماند.  انسولین از طریق لوله به داخل بدن شما ۲۴ ساعته پمپ می شود. نوع دیگری از پمپ لوله ندارند و مستقیما به پوست شما وصل می شوند و مانند علاف چسبنده عمل می کنند.

درمان دیابت نوع ۱ و 2 و دیابت بارداری

استنشاقی :

روش دیگر مصرف انسولین، تنفس انسولین پودری از دستگاه استنشاقی به دهان شماست. انسولین وارد ریه های شما شده و به سرعت به خون منتقل می شود. انسولین استنشاقی فقط برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۱ و یا نوع ۲ است.

جت انژکتور :

این دستگاه به جای استفاده از سوزن برای تزریق انسولین، انسولین را به پوست اسپری می کند.

داروهای خوراکی برای درمان دیابت نوع ۲ :

برای مدیریت دیابت نوع ۲ شما ممکن است به همراه غذای سالم و عادت های بدنی به داروها نیاز داشته باشید. شما می توانید بسیاری از این داروها را به صورت خوراکی مصرف کنید. به این داروها داروهای خوراکی گفته می شود.

اکثر مبتلایان به دیابت نوع ۲ درمان پزشکی را با قرص های متفورمین شروع می کنند. متفورمین همچنین می تواند به صورت مایع باشد.

متفورمین مقدار گلوکز ساخته شده از کبد را کاهش می دهد و به بدن شما کمک می کنداز انسولین بهتر استفاده کند. این دارو می تواند در کاهش وزن نیز به شما کمک کند.

سایر داروهای خوراکی برای کاهش قند خون به روش های مختلفی عمل می کنند. ممکن است لازم باشد بعد از مدتی داروی دیابتی دیگری مصرف کنید یا از یک روش ترکیبی استفاده کنید.