در یک پژوهش تبیین شد: تجارب کاربران ایرانی از مشاهده فیلم های جنسی (پورن)
در یک پژوهش تبیین شد: تجارب کاربران ایرانی از مشاهده فیلم های جنسی (پورن)

در یک پژوهش تبیین شد: تجارب کاربران ایرانی از مشاهده فیلم های جنسی (پورن) نمکستان» در شماره ۳۸ مجله راهبرد فرهنگ مقاله ای از دکتر مریم مختاری و حکیمه ملک احمدی منتشر شده است که به خاطر اهمیت آن در این نوشته خلاصه ای از آن مقاله را برای شما بازگو می کنیم. نویسندگان در مقدمه […]

در یک پژوهش تبیین شد: تجارب کاربران ایرانی از مشاهده فیلم های جنسی (پورن)

مضررات مشاهده فیلم های جنسی پورنوگرافی

نمکستان» در شماره ۳۸ مجله راهبرد فرهنگ مقاله ای از دکتر مریم مختاری و حکیمه ملک احمدی منتشر شده است که به خاطر اهمیت آن در این نوشته خلاصه ای از آن مقاله را برای شما بازگو می کنیم.

نویسندگان در مقدمه مقاله نوشته اند:

امروزه «جنسیت» (Sexuality) در رأس مسائل جامعه مصرفی قرار دارد و به نحو چشم گیری تعیین کننده دال ارتباطات جمعی شده است. هر چه برای دیدن و شنیدن عرضه می شود به گونه ای آشکار رنگ و بوی جنسی به خود گرفته است.

حوزه های خاصی به طور نظام مند و در واقع به شکل نوعی صنعت به جنسیت و مسائل مرتبط با آن می پردازند. یکی از این حوزه ها هرزه نگاری (Pornography) است که به شکل های مختلف و روز به روز متنوع تر به مصرف کنندگان عرضه می شود.

گرچه هرزه نگاری تاریخچه طولانی دارد، ولی بدون شک هیچ دوره ای از نظر تنوع و میزان دسترسی و گستردگی توزیع و همچنین گروه های مختلف سنی و جنسی مصر ف کننده، قابل مقایسه با شرایط کنونی نبوده است و این مهم بدون وجود رسانه ها و تکنیک های مختلف رسانه ای، امکان پذیر نیست.

بنابر گزارش آمار تاپ تن ریویوز به عنوان یک مرکز گزارش آمار رسمی، ۱۲ درصد کل وب سایت ها در سطح جهانی وب سایت پورنوگرافی اند. در هر ثانیه ۳۰۷۵۶۴ دلار جهت مشاهده موارد پورنو گرافی در اینترنت صرف می شود، در هر ثانیه ۲۸۲۵۸ نفر در حال تماشای پورنوگرافی اند و در آمریکا در هر ۳۹ دقیقه یک ویدئو هرزه نگاری تولید می شود.

 در خصوص میزان استفاده از محصولات هرزه نگاری در ایران، آمار رسمی و دقیقی وجود ندارد. اگر دیگر شیوه های استفاده از این محصولات در نظر گرفته نشود و صرفا مسئله با میزان جستجوی اینترنتی واژه های جنسی، در نظر گرفته شود، بنا به برخی گزارش ها موضوع ابعاد بزرگ و نگران کننده ای خواهد داشت.

«بیش از یک سوم کلماتی که به فارسی بیشترین جستجوی اینترنتی در مورد آنها صورت گرفته، کلمات هرزه نگارانه محسوب می شوند که رقم چشمگیری محسوب می شود. این نتایج در حالی به دست آمده که کلماتی که برای یافتن محتوای هرزه نگارانه به کار می روند اغلب در ایران فیلتر هستند و در حالت عادی و بدون استفاده از فیلترشکن امکان جستجوی آنها وجود ندارد. همچنین چند سال پیش آماری اعلام شد که در جستجوی کلمه سکس به زبان انگلیسی، ایران در بین ده کشور اول دنیا قرار داشت.”

چنین امری در جامعه ایرانی با توجه به پیشینه دینی و مذهبی آن و شکل گیری پایه ها ی خانواده بر این اساس، ابعاد جدی تر و آسیب زا تری به خود می گیرد که ضمن تهدید خانواده، عقاید دینی را هم عمیقاً به چالش می کشد. بنابراین رسانه ها و در رأس آن فضای مجازی همان طور که در زمینه های مختلف شکل دهنده افکار و خلق کننده واقعیت هستند، در زمینه مسائل جنسی نیز فعال و مؤثر عمل می کنند و می توانند فراتر از طبعیت واقعی رابطه جنسی و آنچه که در نهایت، رضایت طرفین و دوام رابطه را تضمین می کند، الگوهایی را به خورد مخاطب داده، که در نهایت نتیجه ای جز عدم رضایت (به دلیل عدم تطبیق رابطه واقعی با رابطه نمایشی) نخواهد داشت.

 شاهد آن نیز آمار بالای اختلاف و جدایی در بین زوجین، روابط پنهانی چه به صورت مجازی و چه واقعی، افزایش خودارضایی، عدم تمایل به ازدواج و ترجیح روابط غیر متعهدانه به ازدواج رسمی است.

 علاوه بر این، پورنو آسیب هایی را به طور خاص متوجه زنان می سازد. در این فیلم ها زن فقط کالایی جنسی نمایش داده شده و به جذابیت ها و زیبایی ظاهری تقلیل می یابد؛ به طوری که تنها وسیله ای برای امیال و گرایش های جنسی مرد در نظر گرفته می شود.

پورنو با نمایش خفت بار، آسیب زا، تحقیر آمیز و زجرآور زنان عموماً به عنوان موضوع های جنسی به عنوان روشی برای تحریک، هماهنگی و توجیه سوء استفاده جنسی و خشونت آمیز علیه زنان استفاده می شود.

 این در حالی است که حتی در خفیف ترین هرزه نگاری ها، مصرف کنندگان به ویژه مردان را به چهار آسیب تماشاگری جنسی (هیزی)، یعنی نگاه کردن وسواسی به زنان به جای تعامل با آنهاء شیءانگاری و ارزیابی زنان به واسطه اندازه و شکل بدنشان؛ احساس بزدلی و مورد خیانت واقع شدن از طرف همسرانشان و همچنین ترس از صمیمت واقعی و ناتوانی در برقراری ارتباط صادقانه و صمیمانه با زنان دچار می کند.

همچنین بخوانید:  مدل جدید کیف پول چرم زنانه

از آنجا که اعمال سکسی که روی پرده دیده می شود فراواقعی است، مردم سعی می کنند از آنها تقلید کنند و در نتیجه زندگی های سکسی واقعی روزانه آنها خود به وانموده تبدیل می شود.

بنابراین می توان گفت استفاده از این محصولات و درگیری ذهنی با آن نه تنها زنان، گروه نوجوان و جوان را تحت تأثیر قرار داده و آگاهی و ذائقه غلطی نسبت به رابطه جنسی در آنها ایجاد می کند، بلکه خانواده های تشکیل شده را نیز در معرض فروپاشی و خیانت قرار می دهد. این آسیب حتی متوجه خانواده هایی که از عمر تشکیل آنها سال ها گذشته و به نوعی به نظر می رسد پایه های خود را محکم کرده است نیز می شود و با ورود فضای مجازی به زندگی روزمره، ابعادی گسترده تر نیز به خود گرفته است.

نویسندگان سعی کرده اند به این سوالات پاسخ دهند:

  1. معنای ذهنی هرزه نگاری برای کاربران چیست؟
  2. تجربه عملی کاربران هرزه نگاری در ارتباط با دنیای واقعی چگونه است؟
  3. استفاده از این محصولات چه پیامد ها ی نگرشی و رفتاری در پی خواهد داشت؟

برای رسیدن به پاسخ سوالات فوق،  ۲۰  نفر شامل ۱۰ زن و ۱۰ مرد از افرادی که تجارب مستقیمی از استفاده از محصولات هرزه نگاری، داشتند به طور عمیق مورد مصاحبه قرار گرفتند. گستره سنی افراد مورد مطالعه از ۱۸  تا ۴۵  سال و از تحصیلات دیپلم تا فوق لیسانس متغیر بود.

نویسندگان بعد از کدگذاری مصاحبه ها و تجزیه و تحلیل آنها به سه مقوله یا درون مایه کلی زیر رسیدند که هر کدام دو زیر مقوله داشتند:

فرا واقعیت رابطه ای

  • کنش جنسی رسانه ای
  • توهم سرخوشی و رضایت

فرا واقعیت تجربه ای

  • ماجراجویی جنسی
  • تداخل تخیل جنسی با امور روزمره

فرا واقعیت پیامدی

  • زن به مثابه کالای مصرفی
  • گرفتاری در تسلسل دال ها ی جنسی

برخی از تجارب کاربران در ادامه آمده است:

  • همیشه یه فیلم نگاه می کنم. از اون جور رابطه خوشم میاد. واسه همین نگاه می کنم برام هم تکراری نمی شه… دوست دارم خودم یه بار اون جور رابطه داشته باشم.
  • اگه تو رابطه ام به رضایت نرسم، مجبورم برم فیلم ببینم.
  • فکر کن من اگه ازدواج کنم خانمم می تونه هر نیازی که من دارم را برآورده کنه؟ همون چیزهایی که تو فیلم ها هست؟ می ترسم زنم از اون رابطه خوشش نیاد. می ترسم ازدواج کنم.
  • راحتی اینترنت از یه نظر خوبه از یه نظر بد. خوبه چون زود پیدا میکنی و زود ارضا میشی. بد چون زود به دست میاد خیلی به سمتش میری و بهش وابسته میشی.
  • دوست دارم کارهای نامتعارف انجام بدم. کارهایی که خیلی دخترای دیگه ممکنه بدشون بیاد، شریک جنسی ام هرچی ازم بخواد بش نه نمی گم.
  • بعضی وقت ها همه را جنسی می بینم
  • اگر دخترا نبودن ما چی کار میکردیم؟ منظورم نیاز جنسیه، من اول ظاهر زن را میخوام، من بیشتر زیبایی اون را در نظر میگیرم: قیافش، استیل بدنش، خوش قیافه باشه.

توضیح کامل مقولات فوق و ذکر تجربیات کاربران ایرانی در اصل مقاله آمده است که توصیه می کنیم به آن مراجعه کنید که در انتهای این پست، لینک دانلود آن آمده است.

راهکار نویسندگان:

به نظر می رسد مهم ترین راهکار در راستای یافته های این پژوهش، اطلاع رسانی و آگاه سازی افراد و به ویژه زوجین از ماهیت غیرواقعی و ساختگی فیلم ها و عکس های هرزه نگاری می باشد. ساخت برنامه های آموزشی یا تشکیل کارگروه های تخصصی در این زمینه بسیار راه گشا خواهد بود. زیرا بسیاری از مصرف کنندگان تصور می کنند که آنچه در این محصولات عرضه می شود، واقعیت داشته و این خود آنها با همسرانشان هستند که در مقایسه با بازیگران پورنو، باید مهارت های خاصی را کسب کنند.

 متأسفانه بسیاری از روان شناسان و مشاوران خانواده نیز، تماشای این فیلم ها را به لحاظ جنبه آموزشی، برای بیماران خود تجویز می کنند، در صورتی که چنین امری مشکل را حادتر از قبل ساخته و همان گونه که ذکر شد، زندگی جنسی زوجین را به «وانموده» تبدیل می سازد.

این مقاله بسیار آموزنده و مفید است و از تمام کاربران عزیز وبسایت نمکستان مخصوصا نوجوانان، جوانان و زوج هایی که به تماشای فیلم های جنسی اعتیاد پیدا کرده اند، خواهشمندیم آن را مطالعه کنند تا از مضررات و عواقب خانمان سوز این فیلم ها مطلع باشند.

برای خواندن متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.