چه افرادی در برابر کرونا ویروس آسیب پذیر هستند؟
چه افرادی در برابر کرونا ویروس آسیب پذیر هستند؟
یکی از سوالات شایع این روزهای مردم این است که چه افرادی در برابر ویروس کرونا آسیب پذیرتر هستند و آیا تفاوتی در مبتلایان به این ویروس وجود دارد یا خیر؟

خبرگزاری ایرنا: یکی از سوالات شایع این روزهای مردم این است که چه افرادی در برابر ویروس کرونا آسیب پذیرتر هستند و آیا تفاوتی در مبتلایان به این ویروس وجود دارد یا خیر؟

کووید – ۱۹ از خانواده ویروس کرونا این روزها به شدت ذهن و جسم جامعه جهانی و ایران را به خود مبتلا کرده است به طوری تقریبا تمام بخش های زندگی بشری را تحت تاثیر خود قرار داده است. این ویروس تاکنون به صورت قطعی بیش از هشت هزار نفر را در ایران مبتلا کرده است و جان حدود ۳۰۰ نفر را نیز گرفته است.

در میان همه سوالاتی که پیرامون ویروس کرونا ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده است، چند سوال بیش از همه رایج تر است. در این باره با دکتر محمد صادق رضایی متخصص بیماری های عفونی گفت و گویی کردیم تا به شایع ترین سوالات مردم پاسخ دهیم.

آیا ویروس کرونا میان افراد تفاوتی قائل می شود؟

پزشک: خیر ، این تصور کاملا اشتباه است که ویروس کرونا برخی از افراد یا گروه های سنی را مبتلا نمی کند. اخیرا در برخی شایعات شنیده می شود که کودکان و یا افراد کم سن به ویروس کرونا مبتلا نمیشوند.

این برداشت اشتباه و خطرناکی است زیرا ابتلا به ویروس کرونا در هر سن و هر فردی ممکن است و در صورت برخورد با این ویروس محال است که فرد مذکور مبتلا نشود.

اما لازم به ذکر است که عوارض و نشانه های ویروس کرونا در همه به یک شکل نیست که منجر می شود برخی تصور کنند که آنها به ویروس کرونا مبتلا نمی شوند و یا در مقابل آن ایمن هستند.

اینکه ویروس کرونا در کودکان و افراد نوجوان علائم خفیف تری از خود نشان می دهد به این علت است که سیستم ایمنی در بدن افراد با سنین پایین قوی تر بوده و به موقع با ویروس مقابله می کند.

اما باید به یاد داشت که کودکان و نوجوانان نیز می توانند طعمه ویروس کرونا شوند و حتی منجر به مرگ آنها شود. پس نباید فکر کردکه این ردیف سنی در مقابل کرونا ایمن هستند.

چه افرادی در برابر ویروس کرونا بیشترین آسیب را می بینند؟

پزشک: ویروس کرونا بیشترین آسیب و خسارت را به افرادی وارد می کند که عارضه و بیماری های اکتسابی و یا انتسابی را در سابقه خود داشته باشند.

علت تهدید این افراد از سوی ویروس کرونا این است که به دلیل وجود بیماری های پیشین ، بدن در برابر مهاجم جدید در شرایط آسیب پذیرتری قرار دارد و نمی تواند همزمان با ۲ عارضه مقابله کند.

اما در مجموع ویروس کرونا بیماران قلبی و عروقی ، افراد دارای عارضه ریوی ، نقض سیستم ایمنی مادرزادی یا اکتسابی و افرادی که در حال مصرف کورتون هستند را بیشتر تهدید می کند.

همچنین بخوانید:  بررسی نقش اسباب‌بازی در رشد کودکان

همچنین مبتلایان به خانواده بیماری‌های سرطانی ، افراد تحت شیمی درمانی ، دارای بیماری کلیوی مزمن ، دیابت یا بیماری های قندی ، افراد مسن و به طور خاص بالای ۵۰ سال و دیگر بیماری هایی که ممکن است بخش قابل توجهی از سیستم ایمنی بدن را درگیر خود کنند بیش از دیگر افراد در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارند.

آیا بدون مراجعه به بیمارستان و تحت نظر پزشک شخصی می توان ویروس کرونا را پشت سر گذاشت؟

پزشک: قبل از هر چیز باید بگوییم که ویروس کرونا درمان ندارد و یا حداقل در حال حاضر درمانی برای آن یافت نشده است و ادعاهای مطرح شده در مورد درمان آن در حد آزمایشگاهی است و در مورد انسانی اجرا گذاشته نشده است.

چنانچه فرد دارای علائم خفیف باشد و از اینکه دارای ویروس کروناست مطمئن یا مشکوک باشد می تواند تحت نظر یک پزشک اقدامات اولیه برای جلوگیری از گسترش ویروس در بدن و یا کاهش آسیب پذیری آن انجام دهد

بیمار می تواند در منزل شخصی و تحت توصیه های پزشکی در قرنطینه خانگی قرار گرفته و داروهای تجویز شده را مصرف کند.

اما در مورد طی کردن دوران بیماری و ویروس کرونا باید گفت در صورتی که فرد دارای علائمی مانند ، اختلالات هوشیاری ، افت فشار خون، تنگی نفس و تعدد سرفه های خشک باشد نمی توان بیمار را در منزل نگه داشت و حتما باید در فضای بیمارستان و کلنیک تحت مراقبت قرار بگیرد.

زیرا در دوران حاد ویروس کرونا ممکن است مشکلاتی برای بیمار رخ دهد که نیازمند تجهیزات بیمارستانی است و در خانه امکان فراهم کردن این تجهیزات ممکن نیست.

آیا باید از ابتلا به کرونا مطمئن شد و بعد فرآیند مقابله را آغاز کرد؟

پزشک: به دلیل اینکه کرونا به مدت طولانی در بدن میزبان بدون هیچ علائمی زندگی می کند و در مدت کوتا به بدن حمله می کند شرایطی را ایجاد می کند که نباید نسبت به آن ریسک کرد.

به همین دلیل حتی در صورت مشاهده احتمال ویروس کرونا و علائم مشکوک نیز باید تحت مراقبت پزشکی قرار گرفت. باید همه هشیار باشند که حتی اگر علائمی همچون سرماخوردگی و آنفلوانزا دارند نیز باید به پزشک متخصص و مراکز ارزیابی کرونا مراجعه کنند و در شرایط فعلی با تشخیص شخصی مخاطرات ویروس کرونا را افزایش ندهند.

بهتر است این روزها با مشاهده کوچک ترین علائم ویروس کرونا که اکنون به صورت گسترده در رسانه ها و فضای مجازی قابل دسترس است به پزشک مراجعه کنند.

همچنین باید هشیار بود که کرونا با کسی شوخی ندارد و نباید این ویروس و بیماری را به شوخی گرفت.