کرونا از طریق غذاهای فست فودی منتقل می‌شود؟
کرونا از طریق غذاهای فست فودی منتقل می‌شود؟
یک متخصص تغذیه درباره مصرف فست فود و غذا‌های حاضری در رستوران‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا توضیحاتی را ارائه کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: کرونا این روز‌ها جان هزاران انسان را گرفته و افراد زیادی را به این ویروس خطرناک مبتلا کرده است. به گونه‌ای که سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با آن توصیه زیادی به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی به خصوص در مکان‌های شلوغ مانند آرایشگاه‌ها و رستوران‌ها می‌کند.

متخصصان تغذیه و متخصصان عفونی تاکید زیادی دارند تا افراد به هیچ عنوان خارج از منزل به مصرف مواد غذایی به خصوص فست فود نپردازند.

کوروش صمد پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره انتقال ویروس کرونا از طریق فست فود گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا رعایت نکات بهداشتی فردی و اجتماعی به صورت مرتب و مکرر توصیه می‌شود.

او افزود: مهم‌ترین اصل رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از ابتلا به کرونا شستشوی مداوم دست‌ها قبل از مصرف هر نوع ماده غذایی و دوری از مکان‌های پرتردد است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به راه‌های سرایت ویروس کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا به راحتی از طریق اجسام، عطسه و آلودگی دست‌ها منتقل می‌شود.

صمدپور تصریح کرد: به علت اینکه ما اطمینان زیادی از رعایت بهداشت فردی و سلامت جسمانی افرادی که در رستوران‌ها به آماده سازی و تهیه غذا می‌پردازند، نداریم به همین منظور توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد از غذا‌های بیرون استفاده نشود.

او افزود: از آنجایی که ویروس کرونا در دمای بالا از بین می‌رود، بنابراین مواد غذایی یا گوشتی که کامل پخته شده باشد اگر در ظرف تمیز این کار انجام شود این مشکلی نخواهد داشت.

صمد پور اظهار کرد: به علت شیوع ویروس کرونا توصیه بنده این است که تا حد امکان از مصرف غذا‌های آماده و فست فود در خارج از منزل پرهیز شود؛ چرا که این غذا‌ها برای آماده سازی به دست افراد برخورد کرده و شانس ابتلا به ویروس کرونا را افزایش خواهد داد.

او افزود: سبزیجاتی که در رستوران‌ها در کنار غذا مصرف می‌شود ممکن است به خوبی ضد عفونی نشده باشد؛ بنابراین راه دیگری برای انتقال این ویروس خطرناک خواهد بود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مصرف غذا‌های کنسرو شده اظهار کرد: جوشاندن و گرم کردن غذا‌های کنسرو شده در داخل منزل هیچ ایرادی به مصرف آن‌ها وارد نمی‌کند و مصرف غذا‌های بسته بندی شده در کارخانجات هم هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد.

همچنین بخوانید:  حقایقی کمتر شناخته شده درباره حشرات

صمدپور گفت: افراد به هیچ وجه نباید از دست فروشان یا رستوران‌ها به دلیل عدم اطمینان از شستشوی مواداولیه برای تهیه غذا یا رعایت نکردن بهداشت فردی غذا تهیه کنند.

خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره انتقال ویروس کرونا از طریق غذای رستوران‌ها گفت: در صورتی که بهداشت فردی در ارتباط با تهیه مواد غذایی رعایت نشود به راحتی باعث آلودگی تمام اجسام به خصوص موادغذایی خواهد شد.

او افزود: به دلیل اینکه ویروس کرونا از طریق هوای تنفسی منتقل می‌شود؛ بنابراین به راحتی وارد غذا می‌شود و دیگران را هم منتقل خواهد کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: از نظر تغذیه‌ای فست فود‌ها ارزش غذایی کم و کالری زیادی ندارند که به عنوان یک غذای مفید نباید در چنین شرایطی مصرف شوند.

رحمانی ادامه داد: مصرف ریز مغذی به صورت کامل برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود و بسیار مفید است؛ در صورتی که غذا‌های فست فود چنین نقشی را در محافظت از بدن به منظور مقابله با ویروس کرونا ندارند.

او افزود: در درجه اول مصرف فست فود باید کنار گذاشته شود و به هیچ عنوان افراد آن‌ها را مصرف نکنند. در درجه دوم هم امکان آلودگی ثانویه وجود دارد به این معنا که آلودگی از طریق انسان و دام به مواد غذایی منتقل می‌شود و خوردن آن‌ها در دمای سرد به راحتی بدن فرد را برای پذیرش انواع آلودگی‌ها به خصوص ویروس کرونا آماده می‌سازد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به داغ کردن غذا اظهار کرد: داغ کردن یا حرارت دادن بالا به مواد غذایی یکی از موثرترین راهکار‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کروناست که توصیه زیادی می‌شود افراد این کار را برای حفظ سلامت جسمانی خود و اطرافیان رعایت کنند.