آموزش طرز تهیه آبگوشت دیزی سنگی خوشمزه و ساده سنتی
آموزش طرز تهیه آبگوشت دیزی سنگی خوشمزه و ساده سنتی
آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه آبگوشت دیزی خوشمزه و ساده سنتی را از نمکستان بیاموزید. ابتدا نخود و لوبیا را از شب در ظرفی پر از آب قرار می دهیم...

نمکستان: برای این پست آموزش طرز تهیه آبگوشت دیزی خوشمزه و لذیذ را آماده کرده ایم ، برای مشاهده این آموزش آشپزی این پست را دنبال کنید.

مواد لازم آبگوشت دیزی :

گوشت گوسفندی ۱ کیلو
دنبه ۳۰۰ گرم
نخود و لوبیا سفید ۱ لیوان
پیاز ۱ عدد
آب گوجه فرنگی ۱ فنجان
سیب زمینی ۵ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت خوشمزه,دستور پخت آبگوشت سنتی,آبگوشت ساده,آبگوشت,دیزی

طرز تهیه آبگوشت :

با آموزش طرز تهیه دیزی سنتی از سری آموزش های آشپزی سایت نمکستان در خدمتتون هستیم. برای تهیه یک آبگوشت دیزی خوشمزه ابتدا نخود و لوبیا را از شب در ظرفی پر از آب قرار می دهیم و در صورت امکان آبش را چند مرتبه عوض می کنیم.

گوشت را با دنبه میشوریم و درآبکش قرار میدهیم و به۱۰قسمت تقریبا یکسان برش میدهید و در تابه ای روغن ریخته و با حرارت ملایم تفت میدهید تا به رنگ طلایی در بیاید،بعد پیاز را پوست کنده و نگینی ریز خرد میکنید و در تابه روغن میریزید و پیازها را سرخ میکنید.

سپس نخود و لوبیا را آبکش میکنید به پیاز داغ اضافه میکنید، و کمی تفت میدهید. گوشتی که طلایی شده است را در قابلمه ای بریزیدو  شعله اجاق را ملایم کنید و به میزان کافی آب بریزید ، نخود و لوبیا و پیاز سرخ شده را اضافه کنید و کمی زرد چوبه و مغز لیمو عمانی بریزید.

در حدود ۳۰ دقیقه قبل از پخت کامل دیزی سیب زمینی ها را پوست بگیرید و به همراه نمک ، فلفل و زردچوبه به آبگوشت سنتی خود اضافه کنید و ۱۰ دقیقه آخر نیز آب گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی را بریزید. این غذا هم مثل غذاهایی مثل قورمه سبزی و خورشت قیمه نیاز به صبر دارد و هر چه زمان پخت دیزی طولانی تر باشد ، آبگوشت شما جا افتاده تر و خوش رنگ تر خواهید داشت.

توجه داشته باشید که از ابتدا آب داخل قابلمه را زیاد بگیرید چون اگر بخواهید در هنگام پخت آب اضافه کنید مزه آبگوشت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. نکته مهم دیگر در تهیه دیزی اضافه کردن ادویه و نمک به گوشت است که اگر از ابتدا به گوشت ادویه و نمک اضافه کنید باعث دیر پز شدن آن شده اید.

این مقدار مواد در دستور بالا برای ۴ تا ۶ نفر کافی است. توجه داشته باشید برای لذت بیشتر از دیزی خود می توانید از نان های سنتی ایرانی مثل نان بربری یا نان سنگک برای ترید کردن داخل آب آبگوشت استفاده کنید.

آبگوشت خوشمزه,آبگوشت سنتی,آبگوشت ساده,آبگوشت دیزی,Hf

نکاتی مهم در تهیه آبگوشت :

بهترین گزینه برای گوشت مصرفی در تهیه آبگوشت سنتی ، گوشت گردن گوسفندی است که علاوه بر لطیف و لذیذ بودن از مقدار مناسبی چربی برخوردار می‌باشد. همچنین در تهیه این خوراک از گوشت با استخوان (قلم) گوسفندی و گوساله بسته به ذائقه خود می‌توانید استفاده نمایید.

توصیه ستاره به شما استفاده از گوشت گوسفندی به همراه مقدار کمی دنبه و یا دنبالچه برای رسیدن به طعم و ظاهر مطلوب در این غذا است. اگر از دنبه در آبگوشت سنتی استفاده می‌کنید در پایان پخت آن را با نمک و پیاز بکوبید و به آبگوشت اضافه کنید.

همچنین بخوانید:  آموزش کامل طرز تهیه کرم ژله میوه در قالب آفتابگردان

حبوبات را به مدت ۲۴ ساعت قبل از پخت خیس کنید. به این ترتیب نفخ آن‌ها تا حدودی کاهش خواهد یافت. در صورتی که در طول خیساندن، پوست حبوبات از آن‌ها جدا شود و به سطح آب بیاید، مشخص می‌شود حبوبات کهنه هستند.

و باید بعد از خیساندن، آن‌ها را در میان حوله‌ای قرار دهید و با ساییدن تمام پوست‌هایشان را بگیرید البته چه بهتر که حبوبات مرغوب را در تهیه این غذا مورد استفاده قرار دهید.همچنین می‌توانید برای گرفتن هرچه بیشتر نفخ حبوبات، آن‌ها را بجوشانید و کف حاصل از جوش خوردن آن‌ها را بگیرید، سپس آن‌ها را به آب گوشت اضافه کنید.

حبوبات مصرفی در پخت آب گوشت عبارتند از نخود و لوبیا. لوبیا انواع مختلف دارد و در مناطق مختلف ایران از انواع متفاوتی از آن در تهیه این خوراک استفاده می‌شود. اعم از لوبیا سفید، لوبیا چیتی، لوبیا رشتی و… البته آب گوشت را می‌توانید با نخود به تنهایی بدون لوبیا نیز طبخ کنید.

بهترین ظرف برای پخت آب گوشت، دیگ سنگی می‌باشد. ظروف سفالی، قابلمه چدنی و مسی نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای تهیه این خوراک باشند. ادویه مورد استفاده در پخت این غذا معمولا نمک، فلفل سیاه و زرد‌چوبه می‌باشد.

آبگوشت خوشمزه,آبگوشت سنتی,آبگوشت ساده,آبگوشت,دیزی

البته شما می‌توانید بسته به ذائقه خود از مقدار کمی زعفران آب‌ زده و یا گرد لیمو‌ عمانی و یا زیره برای طعم‌دار کردن این غذا بهره ببرید. توجه داشته باشید که اضافه کردن نمک در ابتدای پخت گوشت موجب تیره‌تر شدن و دیر‌پز شدن آن خواهد شد.

اگر گوجه فرنگی بی رنگ بود می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌ فرنگی استفاده کنید. لازم به ذکر است که در قدیم از گوجه‌ فرنگی خشک شده برای آب گوشت استفاده می‌کردند به دلیل آنکه در تمام فصل‌ها گوجه‌ فرنگی در دسترس نبود. با این کار آب گوشت اصیل‌تری خواهید داشت.

سیب‌زمینی را با پوست به خوبی شسته و به آب گوشت اضافه کنید. در این صورت ویتامین‌های موجود در زیر پوست سیب‌ زمینی حفظ خواهد شد. و یا در صورت تمایل پوست آن را بگیرید و در مراحل پایانی به آبگوشت اضافه کنید تا پخته شود. به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است از سیب‌زمینی‌های با سایز کوچک در پخت آب گوشت استفاده نمایید.

سبزی خوردن در کنار این غذا بهترین گزینه برای هضم راحت این خوراک خواهد بود به ویژه برگ‌های نعنا تازه. آبگوشت خوشمزه را با حرارت ملایم و به مدت طولانی پخت کنید. بهترین زمان پخت این غذا از شب تا صبح روی حرارت بسیار ملایم است. به این ترتیب آبگوشت به آرامی پخته می‌شود و خوشمزه‌تر خواهد شد.