آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه شله زرد قالبی خوشمزه و مجلسی
آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه شله زرد قالبی خوشمزه و مجلسی

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه شله زرد قالبی خوشمزه و مجلسی نمکستان » برای این پست آموزش طرز تهیه شله زرد خوشمزه و لذیذ را آماده کرده ایم ، برای مشاهده این آموزش آشپزی این پست را دنبال کنید. دستور اول : شله زرد نذری مواد لازم مقدار مواد شکر ۴ لیوان گلاب ۱ […]

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه شله زرد قالبی خوشمزه و مجلسی

شله زرد,طرز تهیه شله زرد,دستور پخت شله زرد,شله زرد مجلسی,شله زرد نذری

شله زرد

نمکستان » برای این پست آموزش طرز تهیه شله زرد خوشمزه و لذیذ را آماده کرده ایم ، برای مشاهده این آموزش آشپزی این پست را دنبال کنید.

دستور اول : شله زرد نذری

مواد لازم مقدار مواد
شکر ۴ لیوان
گلاب ۱ لیوان
برنج نیم دانه ۲ لیوان
آب سرد ۱۵ لیوان
کره ۶ قاشق سوپخوری
خلال بادام سه چهارم لیوان
زعفران و هل به میزان لازم
دارچین به میزان لازم

آش شله مشهدی خوشمزه,آش شله مشهدی مجلسی,آش شله مشهدی اصل,آش شله مشهدی

شله زرد,طرز تهیه شله زرد,دستور پخت شله زرد,شله زرد مجلسی,شله زرد نذری

شله زرد خوشمزه

طرز تهیه شله زرد

با آموزش طرز تهیه شله زرد نذری از سری آموزش های آشپزی سایت نمکستان در خدمتتون هستیم. برای تهیه شله زرد مجلسی ابتدا برنج را قبل از استفاده حتما خوب با آب گرم شستشو بدهید و چند بار آب آنرا خالی کنید، پس از آن روی آن آب گرم بریزید و برای چهار پنج ساعت بگذارید خیس بخورد.

آب برنج را خالی کنید بعد آنرا همراه ۱۴ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید جوش بیاید، پس از جوش آمدن بلافاصله حرارت را کم کنید و بگذارید به آرامی بپزد. در صورتی که حرارت زیاد باشد برنج به ته قابلمه خواهد چسبید.

کافی است برنج و آب به آرامی بجوشد. وسط‌ های کار کمی زعفران به برنج و آب بیفزاید تا همراه با مرحله آخر بجوشد. مقدار زعفران را خودتان تصمیم بگیرید کم کم بیفزاید و هم بزنید و بگذارید چند دقیقه‌ای بجوشد، اگر کم بود مقدار دیگری بیفزاید به صورتی که رنگ شله زرد (زرد) شود.

اگر احیانا در مدت طبخ آب برنج تمام شد مقداری آب گرم به آن اضافه کنید در این مدت تمام وقت آنرا زیر نظر داشته باشید و مدام بهم بزنید در غیر این صورت برنج به کف قابلمه خواهد چسبید، هرچه به آخر طبخ نزدیک تر بشوید امکان چسبیدن ته قابلمه بیشتر می‌شود.

در نتیجه در اواخر کار مدام شله زرد را هم بزنید کمی مانده به آخرهای کار وقتی تقریبا برنج‌ها خوب نرم و له شد شکر ، گلاب، هل و کره را به آن بیفزاید و هم بزنید معمولا نیازی به افزودن آب نیست چون مقدار آب داده شده کفایت می کند ولی برنج‌های گوناگون مقدار آب بیشتر یا کمتری نیاز دارند.

برای خلال بادام‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد، خلال بادام را بعضی در آخر طبخ شله زرد توی شله زرد می‌ریزند و بعضی زودتر دلیل این کار این است که بعضی دوست دارند خلال بادام سفت باشد و بعضی برعکس دوست دارند خلال بادام نرم باشد این بستگی به سلیقه خود شما دارد.

همچنین بخوانید:  آموزش کامل طرز تهیه ریزوتو مرغ و قارچ مخصوص به سبک رستورانی

اگر مطمئن نیستید می‌توانید خلال بادام را در ظرفی جداگانه بجوشانید و هنگامی که نرمی (سفتی) آن باب میل شما بود آنرا کنار بگذارید و در آخر طبخ شله زرد خلال بادام را به شله زرد بیفزاید و کمی هم بزنید و بگذارید چند دقیقه‌ای بجوشد.

دقت کنید وقتی شله زرد آماده است که زیاد شل نباشد وقتی آنرا در ظرف می‌ریزید نباید ولو شود و حالت آش داشته باشد البته دقت کنید شله زرد وقتی سرد شد هم مقداری سفت‌تر خواهد شد. ولی خوب وقتی تمام شد زیاد نباید شل باشد.

بعد از این که شله زرد آماده شد آنرا در ظرف بریزید و با دارچین و خلال پسته تزئین کنید. شله زرد یکی از دسرهای معروف ایرانی است که در مناسبت های مذهبی به صورت نذری تهیه می شود و میان مردم پخش می شود.

آش شله قلمکار اصل,آش شله قلمکار خوشمزه,آش شله قلمکار نذری,آش شله قلمکار

شله زرد مجلسی,شله زرد مجلسی قالبی,طرز تهیه شله زرد مجلسی قالبی

شله زرد مجلسی

دستور دوم : شله زرد قالبی

مواد لازم مقدار مواد
برنج ۱ لیوان
آب ۴ لیوان
شکر ۲٫۵ لیوان
خلال بادام نصف لیوان
کره ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۱ چهارم لیوان
پودر ژلاتین ۳ قاشق غذاخوری

تزیین شله زرد با گل محمدی,تزیین شله زرد نذری,تزیین شله زرد با شابلون,تزیین شله زرد با دارچین,تزیین شله زرد

شله زرد قالبی,دستور پخت شله زرد قالبی,شله زرد قالبی نذری,شله زرد قالبی سنتی

شله زرد قالبی

طرز تهیه شله زرد قالبی

با آموزش طرز تهیه شله زرد قالبی از سری آموزش های آشپزی سایت نمکستان در خدمتتون هستیم. برای تهیه شله زرد قالبی برنج را از چند ساعت قبل با گلاب و ۲ لیوان خیس کنید. برای تهیه شله زرد ۲ لیوان آب را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.

سپس برنج را مخلوط با گلاب را به ان اضافه کنید پس از اینکه کمی جوشید کف روی ان را با قاشق بگیرید و شعله را ملایم کنید تا برنج بپزد. پس از اینکه برنج نیم پز شد زعفران و کره و شکر و خلال بادام را به ان اضافه کنید و سریع و مداوم هم بزنید تا ته نگیرد.

پودر ژلاتین را با مقداری اب سرد مخلوط کنید و روی حرارت بخار اب قرار دهید و هم بزنید تا شفاف شود . در اواخر پخت ژلاتین را به شله زرد اضافه کنید و پس از چند دقیقه جوشیدن شله زرد را داخل قالبی که چرب کرده اید بریزید و ۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سرد وسفت شود.

پس از ان را برگردانید و با پودر پسته و دارچین تزیین کنید . بهتر است از برنج ایرانی برای تهیه شله زرد قالبی استفاده کنید . روش جدا کردن شله زرد از قالب همانند روش جدا کردن ژله از قالب است و باید مدتی قالب را در آب داغ قرار دهید .

حلیم گندم با گوشت,حلیم گندم با مرغ,حلیم گندم خوشمزه,حلیم گندم

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه شله زرد قالبی خوشمزه و مجلسی