تاریخچه و تصاویر جذاب و دیدنی از موزه ارگ کریمخانی در شیراز
تاریخچه و تصاویر جذاب و دیدنی از موزه ارگ کریمخانی در شیراز

تاریخچه و تصاویر جذاب و دیدنی از موزه ارگ کریمخانی در شیراز موزه ارگ کریمخانی ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب […]

تاریخچه و تصاویر جذاب و دیدنی از موزه ارگ کریمخانی در شیراز

موزه ارگ کریمخانی , عکس موزه ارگ کریمخانی , تاریخچه موزه ارگ کریمخانی شیراز

موزه ارگ کریمخانی

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریمخان معروف شد. در زمان سلطنت سلسله پهلوی از ارگ کریم خان به‌عنوان زندان استفاده شد که آسیب‌هایی به آن وارد شده‌است. در سال ۱۳۵۰ این ارگ به اداره فرهنگ و هنر وقت واگذار شد. این بنای بزرگ اکنون زیر نظر سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود و از چند سال پیش کار مرمت این بنا آغاز شده‌است تا به عنوان موزه بزرگ فارس مورد استفاده قرار گیرد.

مکان های تفریحی آبادان , بازارهای آبادان , آثار تاریخی آبادان

موزه ارگ کریمخانی

ساخت ارگ کریم خان بین سالهای ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی انجام شد و کریمخان بهترین معماران زمان خود را جهت ساخت آن بکار گرفت. او همچنین بهترین مصالح را از داخل و خارج کشور تهیه و ساخت بنا را به‌سرعت تمام کرد. این بنا در دوره زندیه به‌عنوان محل استقرار حکومت و در دوره قاجاریه به‌عنوان محل زندگی فرمانداران محلی استفاده می‌شد. عبدالحسین میرزا فرمانفرما حکم‌ران فارس، دستور به بازسازی مینیاتورهای نقاشی شده در این بنا داد.

جاهای تفریحی مشهد , مکان های تفریحی مشهر مقدس,گردش در مشهد

موزه ارگ کریمخانی

بنای ارگ ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی است. بخش درونی ارگ با ایوان‌ها و اتاق‌های نقاشی شده، آبنماها و باغچه‌ها از ظرافت خاصی برخوردار است. سه ضلع شمال، جنوب و غرب هر یک دارای یک ایوان و شش اتاق مسکونی در دو طرف آن است. ضلع شرقی شامل حمام خصوصی و برخی امکانات خدماتی است.

برج و باروی چهارگانه به انضمام خندقی که سابقاً دور آن حفر شده بود نیز نقش دفاعی بنا را بر عهده داشته‌اند. ضخامت دیوارها در پایه ۳ متر و در بالا ۸/۲ متر است. ارتفاع برجها نیز ۱۵ متر می‌باشد و از آجر ساخته شده‌اند.

همچنین بخوانید:  عکس های مدل پالتو ، کاپشن و کت زنانه و دخترانه سری ۵

عکس های آکواریوم دبی مال , بلیط آکواریوم دبی , آکواریوم دبی مال

موزه ارگ کریمخانی

در زمان سلسله پهلوی از ارگ به‌عنوان زندان استفاده شد. در سال ۱۳۵۰ این ارگ به اداره فرهنگ و هنر وقت واگذار شد. این بنای عظیم اکنون تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اداره می شود و از چند سال پیش کار مرمت این بنا آغاز شده‌ است تا به عنوان موزه بزرگ فارس مورد استفاده قرار گیرد.

مسجد جورجیر , مسجد جامع جورجیر , مسجد جورجیر اصفهان

عکس های دیدنی از موزه ارگ کریم خانی در شیراز استان فارس

  مسجد سلیمیه , مسجد سلیمیه ادیرنه , مسجد سلیمیه استانبول ترکیه

تاریخچه و تصاویر جذاب و دیدنی از موزه ارگ کریمخانی در شیراز