زندگینامه و عکس واقعی صفیه سلطان همسر مراد سوم عثمانی
زندگینامه و عکس واقعی صفیه سلطان همسر مراد سوم عثمانی

زندگینامه و عکس واقعی صفیه سلطان همسر مراد سوم عثمانی بیوگرافی صفیه سلطان صفیه سلطان متولد ۱۵۵۰ ونیز و درگذشته ۱۰ نوامبر ۱۶۰۵ با نام واقعی صوفیا بافو، همسر مورد علاقه سلطان مراد سوم و به عنوان والده سلطان برای پسرش سلطان محمد سوم بود. او از تبار ونیز بود. پدرش فرماندار ونیزی کورفو بود […]

زندگینامه و عکس واقعی صفیه سلطان همسر مراد سوم عثمانی

صفیه سلطان,صفیه سلطان عثمانی,صفیه سلطان همسر مراد سوم,صفیه سلطان کیست

بیوگرافی صفیه سلطان

صفیه سلطان متولد ۱۵۵۰ ونیز و درگذشته ۱۰ نوامبر ۱۶۰۵ با نام واقعی صوفیا بافو، همسر مورد علاقه سلطان مراد سوم و به عنوان والده سلطان برای پسرش سلطان محمد سوم بود.

او از تبار ونیز بود. پدرش فرماندار ونیزی کورفو بود و صوفیا تنها فرزند این خانواده ثروتمند محسوب می‌شد. صوفیا در مقایسه با دیگران دوره آموزش و پرورش خود را در شرایط خیلی خوبی سپری کرد. با این وجود، در سن ۱۲ سالگی در طول سفر در دریای مدیترانه در داخل امپراتوری عثمانی توسط دزدان دریایی ربوده شده و یک سال بعد خود را در بازار برده‌ها در استانبول می‌یابد در حالی که هنوز زیبا و جوان بود.

نور بانو سلطان او را دید و بخاطر زیباییش او را برای پسرش مناسب دید و او را خریداری کرد و پس از آن با توجه به نام واقعیش صوفیا، صفیه نامیده شد و صیغه مراد سوم پسر ارشد سلطان سلیم دوم شد.

او با زیبایی اش مراد را عاشق خود کرده بود. او علاوه بر زیبایی محسور کننده، نفوذ زیادی بر همسرش داشت. در سال ۱۵۶۶، فرزندش محمد سوم به دنیا آمد و با مرگ سلیم در سال ۱۵۷۴ و به پادشاهی رسیدن همسرش مراد سوم، موفق شد به عنوان رئیس همسرش تبدیل شود، این در حالی بود که نوربانو والده سلطان شده بود.

نوربانو و بعد از او صفیه، به عنوان والده سلطان قدرت و اختیارات سیاسی زیادی داشتند. این آغاز دوران سلطنت زنان بود. در سال ۱۵۸۳، نور بانو مراد را متقاعد کرد که صفیه برای جلوگیری از ارتباط مراد با سایر زنان، با جادوگران و ساحران ارتباط دارد.

این کار منجر به زندانی و شکنجه شدن صفیه سلطان شد. در پایان سال هنگامی که نوربانو فوت کرد، صفیه سلطان از آزار و اذیت او رها شد. وقتی مراد در سال ۱۵۹۵ درگذشت، صفیه سلطان برای پسرش محمد عنوان والده سلطان را گرفت.

همچنین بخوانید:  عکس های حیرت انگیز و دیدنی از بچه سنجابی که مادرش کبوتر است

او یکی از بانفوذ ترین والده سلطان‌ها در تاریخ است. تا زمان مرگ پسرش در سال ۱۶۰۳، سیاست عثمانی توسط یک حزب به رهبری او و غضنفر آقا، رئیس خواجگان سفید تعیین می‌شد.

همچنین او در مرگ سوکولو محمد پاشا دست داشته است.  محمد سوم توسط پسرش احمد اول در سال ۱۶۰۳ موفق شد یکی از اولین تصمیم‌های مهم خود را نسبت به مادر بزرگ خود بگیرد. صفیه سلطان در ژانویه ۱۶۰۴ به کاخ قدیمی تبعید شد و به این ترتیب بعد از صفیه سلطان قدرت همه سلطان‌های بعدی کاهش یافت.

صفیه سلطان مانند نوربانو سلطان، به سیاست خارجی علاقه‌مند بود.  یکی از جنبه‌های منحصر به فرد زندگی حرفه‌ای او این است که او شخصاً با ملکه الیزابت اول انگلستان مطابقت دارد. در سال ۱۵۹۹، الیزابت صفیه سلطان را با یک کالسکه در شهر معرفی کرده است.

صفیه سلطان بر روی کالسکه به گشت و گذار در شهر پرداخت. همچنین تبادل نامه‌ها و هدایای بین صفیه سلطان و الیزابت اول از جنس روابط سیاسی بود. این مبادله زنان به منظور تضمین اتحاد سیاسی، اقتصادی و یا نظامی است.

ساخت و سازها از زمان نایب السلطنه بودن صفیه سلطان آغاز شد. شروع ساخت مسجد جدید امین در استانبول در زمان صفیه سلطان صورت گرفته. اما در سال ۱۵۹۸. ساخت و ساز برای چندین دهه متوقف شد.

زمانی که محمد سوم درگذشت و صفیه سلطان قدرت را از دست داده بود، این مسجد در سال ۱۶۶۵ توسط یکی دیگر از والده سلطان‌ها، تورخان خدیحه، مادر محمد چهارم به پایان رسید. مسجد صفیه در قاهره به افتخار ملکه مادر صفیه سلطان، نامگذاری شده است.

صفیه سلطان در ۱۰ نوامبر ۱۶۰۵ درگذشت. علت مرگ او نامشخص است. مراسم تشییع جنازه او در مسجد ایاصوفیه استانبول انجام شد و در آرامگاه مراد به خاک سپرده شد.

زندگینامه و عکس واقعی صفیه سلطان همسر مراد سوم عثمانی

زندگینامه و عکس واقعی صفیه سلطان همسر مراد سوم عثمانی